Frank Westgård köpte i höstas en sprillans ny Xpeng G6. Men redan efter drygt tre veckor började problemen och sedan dess har bilen knappt rullat en meter.
– I nio månader har jag fått höra att det snart ska lösa sig. Men det gör det ju inte!
Xpeng blev nyligen vinnare i en europeisk undersökning som mätte hur nöjda förare är med sina bilar. Men i detta fall verkar något ha gått väldigt snett. Det var i oktober som norrmannen Frank hämtade ut elbilen från återförsäljaren Bil i Nord i Mo i Rana. De första veckorna var han nöjd. Men vid första snabbladdningen i november dök det upp flera felmeddelanden, skriver Motor.
Bilen varnade för överhettat batteri och fel i klimatanläggningen. Sedan dess har han fått klara sig utan sin Xpeng G6 i nio månader.
– Jag har varit väldigt tålmodig, vill jag säga. Men nu är jag väldigt förtvivlad och förbannad på Xpeng, säger Frank till tidningen.

Efter det blev det flera verkstadsbesök och försök att byta delar. När ombordladdaren byttes och verkstaden testade laddningen kom nya varningar. Bilens system upptäckte en möjlig felaktighet i batteriet och rekommenderade att bilen skulle tas ur bruk tills den kunde undersökas närmare. Bilen rullades därför ut på parkeringen och har stått där sedan dess.
Under tiden har Frank fått köra olika lånebilar. Men ingen av dem har haft det han saknar mest – dragkrok och plats för barnbarnets bilstol. Enligt honom har återförsäljaren gjort sitt yttersta, men svaren från importören och tillverkaren i Kina har dröjt i veckor.
Xpeng G6 är en elektrisk SUV-coupé från den kinesiska tillverkaren XPeng. Den finns i flera versioner, med bakhjulsdrift och olika räckvidder samt en fyrhjulsdriven variant. Räckvidden kan vara upp till cirka 570 kilometer enligt WLTP. Bilen stödjer snabbladdning. G6 jämförs ofta med Tesla Model Y på grund av liknande storlek och funktioner.

I maj begärde han att få häva köpet men fick aldrig något svar. När den norska tidningen Motor kontaktade både återförsäljaren och importören ändrades situationen snabbt. Frank erbjöds en ny bil med samma specifikationer, utan extra kostnad.
– Vi förstår att den långa väntetiden och osäkerheten har varit obehaglig för kunden, säger Trine Johansen, marknadschef på Xpeng Motors Norway, till Motor.
Hon förklarar att bilen aldrig varit brandfarlig. Problemet uppstod under ett reparationsförsök, när en tekniker lossade en kylslang i batteriet utan att först tömma kylvätskan. Vätskan som läckte ut aktiverade en sensor som registrerade ett isolationsfel. Det är en säkerhetsspärr som slår till vid vätskeläckage eller elektriska avvikelser. Som en försiktighetsåtgärd flyttades bilen därför utomhus, i enlighet med fabrikens rutiner.
För Frank kom beskedet om en ny bil som en lättnad.
– Jag fick precis ett samtal från VD:n på återförsäljaren om det. Jag blev otroligt glad. Jätteglad, säger han till Motor.
Trots att han var nöjd under de få veckor bilen fungerade, är han osäker på om han vill fortsätta äga en Xpeng. Men erbjudandet om en ny bil tackade han ja till. Samtidigt fick Xpeng nyligen högsta betyg i en mätning om hur nöjda ägarna är, så kanske hade Frank bara otur.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.