Mercedes avslöjar sitt svar på BMW Neue Klasse. Med nya elbilen GLC siktar de mot stjärnorna. Den tar tillbaka kromgrillen och får över 70 mils räckvidd och får dra släp på 2400 kg.
– Grattis Mercedes! säger bilexperten Alrik Söderlind som gått igenom elbilen.
Mercedes lanserar sin mest sålda modell som elbil. I många år har GLC varit Mercedes-Benz mest populära modell. Nu kommer den som elbil och får 71,3 mils räckvidd. Det är nästan tio mil kortare än nya BMW iX3 och Mercedes har lagt räckviddssiffran långt ner i sitt pressmeddelande. Men viktigare än att ha längst räckvidd är kanske att designen tar flera kliv framåt. De tar tillbaka den ikoniska kromgrillen som prytt bilarna i 125 år.
– Man har slängt ut allting från de gamla förbränningsmotorbilarna, stoppat in nyutvecklade motorer, batterier, laddningen framförallt alltså all mjukvara är helt ny. Det är core computing, rubbet, säger bilexperten Alrik Söderlind som gått igenom den nya bilen på sin youtubekanal.
När det kommer till skärmstorlek spöar de i alla fall BMW. Nya MBUX Hyperscreen är en meter bred och täcker hela instrumentpanelen. GLC går att få med luftfjädring från S-klassen, så räkna med hög komfort. Det är Mercedes bästa gren. Nya GLC 400 4MATIC kan laddas med 360 kW och får upp till 713 kilometer. Dessutom är helt nya GLC utrustad med teknik för dubbelriktad laddning.
Flera biltillverkare försöker nu lansera bilar med centraldatorer, en teknik Tesla har haft i åratal. Nya GLC blir Mercedes första bil med centralddatorer. Mercedes kallar det en AI-driven superhjärna. Nu återstår att se om de lyckats få fram ett byggfritt system. Datorn är i alla fall kraftfull och klarar att utföra 254 biljoner operationer per sekund.








Interiören är lyxig och elegant. Enligt Mercedes skapar ”MBUX HYPERSCREEN en imponerande, uppslukande rumsupplevelse med digital elegans.” Som tillval finns ett panoramatak med omkopplingsbart glas och stämningsbelysning som lyser upp 162 stjärnor på natthimlen.
Bilen är betydligt rymligare än gamla GLC med förbränningsmotor. Den har 13 mm mer benutrymme fram och 46 mm mer takutrymme fram, medan baksätespassagerarna drar nytta av 47 mm mer benutrymme och 17 mm mer takutrymme. Bagageutrymmet lastar 570 liter och 1 740 liter med nedfällt säte. Mer imponerande är kanske att bilen får dra 2,4 ton.
Frågan är bara om det räcker. Alrik Söderlind är inte helt säker.
– Siffrorna är bra men det är ingenting som, wow, överraskar mig.Konkurrensen är stenhård och alla som kommer nu är ungefär lika bra.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter