Ny CVT-växellåda kan bli en revolution

Här är växellådan som kan förändra allt. Italienska ingenjörer har tagit fram en CVT-växellåda med växlar. Till skillnad från vanliga CVT-lådor ger denna ett bättre vridmoment och förlorar mindre energi. 

Manuella växellådor är rätt enkla att förstå. Lika enkelt är det dock inte att fatta hur en automatlåda fungerar helt och hållet. Det finns olika typer av automatlådor och en som använts mycket av Toyotas hybridmodeller är CVT-lådan, som också kallas för en steglös växellåda. 

CVT-lådan har inga fasta positioner och koordinerar automatiskt vevaxelns varvtal med motorns belastning. Målet med lådan är att göra bilen mer effektiv och det märks extra tydligt ifall bilen drar något tungt, då CVT-lådan ska ge bilen ett bättre vridmoment. Nu har italienska ingenjörer tagit fram världens första CVT-låda med växlar, uppger The Drive.

Växellådan är helt unik och kallas för “Ratio Zero”. Den har en ny design jämfört med tidigare CVT-lådor och är byggd på tre kugghjul som sitter monterade på justerbara armar som ska underlätta hur kraften transporteras. Ratio Zero löser ett stort problem som dagens CVT-lådor har och ska hantera högre vridmoment mycket bättre. Dessutom förbättrar den nya CVT-lådan kraftöverföringens effektivitet avsevärt och mindre energi förloras. 

Ratio Zero-växellådan är framtagen för elcyklar, men konceptet togs fram för att även kunna användas till större fordon. Men än så länge är det fortfarande oklart om den även kommer att kunna användas till bilar och motorcyklar. 
LÄS MER: