BMW byter skepnad. Tyskarna skrotar de kritiserade gigantgrillarna.
– Det är den största investering som företaget någonsin har gjort, säger utvecklingschef Frank Weber.
BMW mår inte jättebra. På den viktiga kinesiska marknaden säljer de allt färre bilar. Precis som andra tyska premiummärkena kämpar BMW med näbbar och klor för att göra comeback i finrummet.
Nu stundar den stora motormässan i München. Den bayerska huvudstaden invaderas av branschfolk, bryggerierna går på högvarv och porrklubbarna får ta in extrapersonal. Samtidigt laddar BMW för att ta över hela showen. De tänker presentera sin nya design och slå världen med häpnad.
– Vi kommer att se till att det formspråk som vi utvecklar nu och med början i år på IAA, säger Adrian van Hooydonk, designchef hos BMW.

BMW:s Neue Klasse blir starten på något nytt. En metamorfos när BMW desperat försöker kravla sig upp mot toppen igen. En av de mest iögonfallande detaljerna är den nya grillen. En klassisk BMW har alltid haft en stor grill där fram.
Det här ska markera starten för framtiden. Neue Klasse ska vara grunden för varenda modell. Efter Neue Klasse kommer fler modeller få den nya looken.
– Det kommer att finnas en familjär likhet mellan våra bilar, men varje modell ska ändå ha en individuell touch, säger Adrian van Hooydonk.
Den nya grillen kommer att bli mer diskret och integrerad i karossen. Under flera år har BMW:s grillar växt till gigantiska proportioner. Den nya designen är en återgång till det klassiska. Nu hoppas man att förändringen kommer att tas väl emot.
BMW kommer att fortsätta bygga bilar med fossila motorer. Neue Klasse var från början tänkt som ett helelektriskt projekt. Men tyskarna har gett upp den här ambitionen. Istället kommer den nya designen att finnas på alla modeller, oavsett vilken motor som sitter under huven.
BMW, precis som den övriga bilbranschen i Europa, kommer att ha ett möte med EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen den tolfte september. Högst upp på agendan står branschens kris. Europas biltillverkare kommer att försöka påverka politikerna att riva upp beslutet om att förbjuda förbränningsmotorer på nya bilar 2035.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.