Vätgas spås bli framtidens alternativ till diesel. Nu avslöjar BMW att nya vätgasbilen iX5 Hydrogen går i tillverkning 2028.
– Vätgas spelar en viktig roll i den globala koldioxidutsläppen, och det är därför vi är fast beslutna att driva tekniken framåt, säger Joachim Post, BMW:s utvecklingschef.
Vätgasbilar har haft svårt att få fäste på marknaden. Tankställena har varit få. Men Toyota pekar ut dem som dieselns koldioxidfria arvtagare. Även BMW tror på vätgasbilens framtid och att tandproblemet ska lösa sig. Nu visar de upp den kommande vätgasbilen BMW iX5 Hydrogen. De bekräftar dessutom att tillverkningen av vätgas-SUV:en startar om drygt två år.
Nya BMW X5 kommer att ha inte mindre än fem olika drivlinetekniker att välja mellan: elbil, laddhybrid, bensin, diesel och vätgasbränslecellsteknik.
– Genom att lansera nya BMW X5 med fem olika drivsystem visar vi återigen vår ledande position som teknikpionjärer, säger Joachim Post, styrelseledamot i BMW AG:s utvecklingsavdelning.

Köparna som väljer vätgasbilen ska både kunna tanka bränsle och köra koldioxidfritt. En vätgasbil släpper bara ut vattenånga. BMW har redan producerat vätgasbilar i mindre skala. Men nya BMW iX5 Hydrogen blir märkets första serieproducerade vätgasdrivna modell någonsin. Drivtekniken är baserad på tredje generationens bränslecellssystem som BMW Group utvecklar i samarbete med Toyota.
Den nya vätgastekniken ska längre räckvidd, samtidigt som det ger mer kraft och högre verkningsgrad. Just nu testas de första prototyperna. Trots utmaningarna tror BMW att vätgas har en framtida roll att spela hos bilar.

Skeptiker menar dock att vätgas inte kan konkurrera med helt batterielektriska bilar. Vätgasbilar har betydligt sämre verkningsgrad än elbilar. När vätgasen genereras åtgår el, det är mer energieffektivt att ladda elen direkt i elbilar istället för att ta omvägen via vätgas som sedan blir till el igen i en bränslecellsbil. BMW anser däremot att det kan balanser energisystemen, till exempel när vindkraftverk producerar ett energiöverskott:
– Vätgas är erkänt som en lovande framtida energibärare för global minskad koldioxidutsläpp. Det fungerar som ett effektivt lagringsmedium för förnybara energikällor, vilket hjälper till att balansera utbud och efterfrågan och möjliggör en mer stabil och tillförlitlig integration av förnybar energi i energinätet. Vätgas är den saknade pusselbiten för elektrisk mobilitet där batteridrivna drivsystem inte är en optimal lösning, uppger BMW.
Nu återstår det att lösa problemet med att det knappt finns några tankställen. BMW jobbar i nätverket HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale) för att det ska byggas fler vätgasmackar. Om tillräckligt många lastbilar och bilar börjar använda väte kanske det kan lösa sig.
– Initiativet HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale) etablerades för att stödja vätekosystem för mobilitet i samarbete med industri och institutionella partners. Syftet med detta initiativ är att öka den ekonomiska lönsamheten för vätekosystem för mobilitet genom att samla efterfrågan på alla typer av fordon, inklusive lastbilar, bussar och personbilar. Detta kommer att bidra till en optimal distribution och användning av vätgasstationer, hoppas BMW.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter