En ny stor mackkedja är född i Sverige. Nu har alla Shellmackar blivit St1. Nya jätten får 450 stationer i Sverige och 1250 i Norden.
Efter 113 år i Sverige har Shell nu försvunnit helt. Nu har 188 Shellstationer i Sverige skyltats om till St1. Det betyder att en av Sveriges största mackkedjor ser dagens ljus. Den nya bensinjätten har 450 mackar i Sverige. De blir därmed en av de största efter OKQ8 och Circle K.
St1 driver bara själva macken. Många av butikerna har Ploq-butiker där du även kan fylla på kroppen med energi. De klassiska mackarna med tändstift, bildelar och motorolja finns knappt kvar längre. Idag är bake-off-bröd och halvfabrikat mer lönsamt än biltillbehör.

Det nya St1 satsar även hårt på elbilar. Flera nya laddstationer har byggts och nu går det ladda elbilen på 37 St1-stationer runt om i landet. St1 satsar även på biogas.
– Det här är ett viktigt steg för oss i Sverige. Vi har lyssnat på våra kunders behov och skapat ett enhetligt nätverk som kombinerar tillgänglighet, prisvärdhet och god service. Många av våra marknadsplatser har dessutom en Ploq-butik som erbjuder fräsch mat som bereds i butiken och riktigt gott kaffe – något vi vet att svenska kunder uppskattar,” säger Sofie Westman, Head of Retail på St1 Sverige.
Trots att de säljer stora mängder bensin och diesel vill St1 lyfta fram att de försöker minska koldioxidutsläppen i Sverige.
– Genom det omfattande arbetet med omskyltningen vill vi inte bara uppmärksamma att vi nu samlas under ett gemensamt varumärke i Sverige – utan också lyfta fram våra omfattande investeringar i energiomställningen, säger Daniel Wandebäck, som är vd för St1 i Sverige.
Enligt St1 måste vi jobba på flera spår för att sänka koldioxidutsläppen.
– Verkligheten är att det inte finns en universallösning för att ställa om. Vi behöver flera olika vägar för energiproduktion, och St1 investerar i de vi tror mest på. Med vår investeringsportfölj vill vi både påskynda energiomställningen och säkra en trygg leverans till våra kunder – samtidigt som våra konkurrenskraftiga priser gör det möjligt för fler att ta del av de nya energilösningarna som minskar CO2-påverkan och därmed bidra till omställningen, säger Daniel Wandebäck.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter