Tesla backar – erbjuder nu vanlig ratt som standard. Flygplansratten “Yoke” går nu bara att få som tillbehör.
Tesla är kända för att ofta försöka implementera nya innovationer eller hitta alternativa lösningar. När företaget introducerade flygplansratten yoke 2021 som standard till Model S och Model X var det många som höjde på ögonbrynen. De senaste åren har ratten fått både positiv och negativ feedback, men när Tesla började erbjuda en vanlig rund ratt till elbilarna blev det genast det mest populära alternativet.
Även de som ägde en Tesla med yoke erbjöds alternativet att eftermontera en rund ratt till en kostnad av ungefär 10 000 kr, tjänsten sålde slut på en vecka. Tesla lanserade en ny version av Yoke-ratten men det slog uppenbarligen inte heller igenom.

Nu verkar det också som om Tesla har gett upp på flygplansratten, då yoke har tagits bort som standardutrustning från nästan alla utrustningsnivåer i de senaste versionerna av Model X och Model S. Alltså är det som brukade vara standard i alla modeller nu ett tillval.
Elon Musk och Tesla hoppades att yoke skulle revolutionera bilvärlden, men allt slutade i ett fiasko då kunderna aldrig fann charmen i den. Däremot har detta inte stoppat andra tillverkare från att testa liknande lösningar. Lexus har introducerat en flygplansratt till sin RZ-modell. Om den kommer att lyckas bättre än yoke återstår att se.

LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.