Nu stoppar VW alla bensin- och dieselbilar i Norge

Volkswagen lägger ner all försäljning av bensin- och dieselbilar i Norge. Dödsstöten för förbränningsbilar kommer precis till företagets 75-årsjubileum.
– Det kan tyckas konstigt att markera milstolpen genom att ta bort modellikoner från vår portfölj, men det här har varit en ambitiös och viktig investering över tid, säger Ulf Tore Hekneby, vd på Volkswagen-importören Harald A. Møller AS. 

Lördag den 21 oktober firar Volkswagen 75-årsjubileum i Norge. Det är på dagen 75 år sedan den första Folkvagnsbubblan registrerades i vårt västra broderland. Dagen firas med att förbjuda vidare försäljning av Volkswagens bilar med förbränningsmotor från och med nyårsafton. De nya modellerna av Volkswagen Passat och Tiguan kommer därmed inte lanseras i Norge. 

Ända sedan 1948 har Harald A. Møller AS importerat Volkswagen till Norge, och allt började med den ikoniska bubblan. Under de senaste 75 åren har ungefär 1 100 000 Volkswagen-bilar hittat in i norska hem och garage. Den allra sista Golfen kommer symboliskt att säljas i december. Volkswagen Golf var under tio år Norges mest sålda bilmodell.  

Nya Volkswagen Tiguan kommer inte att få säljas i Norge.
Den sista symboliska förbränningsbilen blir en Volkswagen Golf som levereras i slutet av december. Sedan går en 75-årig epok som började med Bubblan i graven.

– Som ett sista farväl till fossilbilar kommer den sista Volkswagen Golf att beställas mot slutet av året. På många sätt markerar detta slutet på en era, men också början på en ny och viktigare era där vi i större utsträckning kommer att vara en del av lösningen – och inte problemet.  

Under de senaste tio åren har Volkswagen personbilar importerat mer än 102 000 elbilar till Norge. Den första elbilen från Volkswagen registrerades också den 21 oktober 2013, för exakt tio år sedan. 
– Elbilsutvecklingen har varit en formidabel framgång fram till nu. Det beror nog både på att norrmän vill ha klimatvänliga lösningar, ett brett utbud av elbilar i alla segment, men också på politikernas vilja att ge bra incitament. För att utvecklingen ska fortsätta i rätt riktning måste vi se till att dessa incitament inte späds på för snabbt, säger Ulf Tore Hekneby.  

Över 80 procent av alla bilköpare i Norge väljer redan elbilar. Men Volkswagen i oljelandet Norge uppmanar alla att sluta köpa bilar med förbränningsmotorer. 
– Vi uppmanar alla att överväga en elbil vid sitt nästa bilköp. Att byta till elbil är ett avgörande steg för att minska individuella koldioxidavtryck och sammanfattningsvis ett viktigt bidrag till att bekämpa klimatförändringarna, säger Hekneby.

I Sverige är det ännu inte aktuellt att sluta sälja bensin- och dieselbilar. Inom kort lanseras de nya modellerna av Volkswagen Passat och Tiguan.
– Elbilar är helt klart vår framtid och har stått för en stor andel av vår försäljning här i Sverige. Intresset är fortsatt starkt för elbilar men vi ser också att bland annat politiska beslut har gjort att framförallt privatkunder blivit mer avvaktande. På sikt är vi övertygade om att vi kommer att sälja 100 procent elbilar men det är i nuläget inte aktuellt att sluta sälja bilar med förbränningsmotor, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef för Volkswagen i Sverige.