Nu startar VW produktionen av ID.5 – bara elbilar byggs i fabriken

Nu har Volkswagen dragit i gång produktionen av elbilen ID.5.
Det betyder att endast elbilar tillverkas i den gamla Trabantfabriken i Zwickau.

Produktionsanläggningen i Zwickau har banat väg för koncernen med sex elektriska modeller från tre varumärken på bara 26 månader, säger Christian Vollmer, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för produktionen.

Volkswagenkoncernen sliter hårt för att inte hamna alltför långt efter Tesla som inom kort öppnar sin fabrik utanför bilen. 

Nu meddelar Volkswagen att produktionen av ID.5 startat i Zwickau. Därmed har fabriken gått från tillverkning av förbränningsmotorbilar till produktion av endast elbilar.

Fabriken tillverkade fram till Berlinmurens fall Trabantbilar, men togs över av Volkswagen när Berlinmuren föll. Nu är den toppmodern och den första stora fabrik som förvandlats till en renodlad elbilsfabrik. 


Sex Volkswagen-, Audi- och CUPRA-modeller kommer nu att tillverkas i Zwickau baserat på den speciella elbilsplattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix). Anläggningarna i tyska Emden (ID.4), och Hannover (ID. Buzz) samt Chattanooga i USA (ID.4) kommer att läggas till i produktionsnätverket för elbilar i år. 

Volkswagen hoppas på så sätt bygga 1,2 miljoner helt eldrivna bilar på sina anläggningar i Europa, USA och Kina 2022 baserade på MEB-plattformen.

Sedan 2018 har cirka 1,2 miljarder euro spenderats på att konvertera fabriken i Zwickau från tillverkning av förbränningsmotordrivna bilar till en digital, flexibel och högeffektiv fabrik för tillverkning av elbilar.