Nu kommer de första elbilarna med billiga natriumjonbatterier som tillverkas av vanligt salt. Kinesiska Chery Auto lanserar en ny elbil med CATL:s nya saltbatteri. Batteriet tros kunna ge billigare och säkrare elbilar.
Natriumjonbatterier använder natrium som finns i vanligt salt istället för det mer sällsynta litiumet som ingår i litiumjonbatterier. dessutom krävs det ofta mindre mängd kobolt, koppar och nickel i det nya batteriet. Det är dessutom mindre brandfarligt.
Huvudråvaran till batteriet finns i överflöd i saltet i världens hav. Anskaffningen av råmaterialet blir därmed enklare än att få fram litium, som har ökat kraftigt i pris de senaste åren. Enligt olika uppgifter kan det vara häflten så dyrt att framställa ett natriumjonbatteri.
Tidigare har låg energitäthet och låg laddningshastighet varit nackdelar med saltbatterierna, men de nya batterierna når en energitäthäet på 160 Wh/kg, bara något sämre än LFP-batterier. Inom kort ska batterierna nå över 200 Wh/kg, uppger CATL. Litiumjonbatteriet har idag en energitäthet på uppemot 270 Wh/kg.
Chery Auto visar upp det nya elbilsmärket iCar som blir de första bilarna att få natriumjonbatteriet från CATL. Bland annat är det en sportbil som heter iCar GT och och en SUV, iCar 03, uppger Carnewschina.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter