Nu går Lotus nya elektriska SUV Eletre att beställa i Sverige. Vid lanseringen fick den kritik för att Lotus hemlighöll vikten. Nu avslöjar vd Matt Windle att den trots allt blir relativt lätt och väger mindre än två ton.
I slutet av mars visade Lotus upp sin nya elektriska SUV Eletre. Bilen bygger på samma tekniska plattform som Volvos elektriska ersättare till XC90 och Polestar 3, eftersom kinesiska Geely nu även äger Lotus.
Lotus har alltid varit ett lättviktsmärke och en grundaren Colin Chapmans filosofier var att göra enkla och lätta konstruktioner. Därför fick Lotus kritik vid lanseringen för att de kom med en tung elektrisk SUV som bröt mot en av märkets grundprinciper. Dessutom ville Lotus inte uppge vad bilen väger.
Nu avslöjar vd:n Matt Windle att bilen ändå blir relativt lätt för att vara en stor elektrisk SUV. Vikten blir knappt två ton. Som en jämförelse väger den betydligt mindre Volvo XC40 Recharge nästan 2200 kg. Enligt Lotus har den lägre vikten uppnåtts genom att arbeta med olika hål i konstruktionen. Den legendariske grundaren Colin Chapman myntade begreppet “ingenting är så lätt som ett hål”.
Bilen går nu också att konfigurera, reservera och klicka hem för svenska köpare på Lotus hemsida. Priset är fortfarande inte officiellt men en reservation kostar 25 000 kronor. hela köpförfarandet sker digitalt på samma sätt som Tesla. Leveransen sker nästa år.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter