Nu kan du ladda elbilar och laddhybrider helt gratis på jobbet – utan att behöva betala skatt. Regeringen inför skattefrihet från 1 juli för alla som kan ladda gratis på arbetsgivarens bekostnad. Den som får bensin eller diesel av arbetsgivaren betalt behöver däremot betala skatt för upp till 120% av värdet.
Regeringen och Sverigedemokraterna har kritiserats för att de tagit bort klimatstödet till elbilar, men från och med 1 juli träder deras nya förslag om att man ska kunna ladda helt gratis på jobbet i kraft. Nu kan den som äger en elbil eller laddhybrid, lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel. Förutsättningen är naturligtvis att arbetsgivaren godkänt att du laddar utan att betala.
Förslaget syftar till att underlätta omställningen till en fossilfri fordonsflotta och gynna arbetsresor med laddbara fordon framför andra, mindre hållbara, alternativ. En förutsättning för skattefrihet är att laddningen sker vid en
laddningspunkt eller ett eluttag som tillhandahålls av arbetsgivaren i anslutning till arbetsplatsen. Tidigare har bilägare fått betala förmånsskatt på laddningen.
Men det går inte att åka på semester och låta arbetsgivaren betala på snabbladdarna längs vägen. Skattefriheten omfattar inte laddning vid publika laddstationer och inte situationer där den anställde betalar för sin egen laddning och därefter begär ersättning från arbetsgivaren.
Den som jobbar hemifrån och har eget företag får inte heller ladda skattefritt. Skattefriheten gäller inte heller om arbetsplatsen är belägen i den anställdes bostad. Regeringen räknar med att de nya reglerna kommer att minska statens intäkter med 110 miljoner per år. Skattefriheten gäller fram till 30 juni 2026.
Den som hfår drivmedlet i en bensin- eller dieselbil betalt av arbetsgivaren vid privata resor måste precis som tidigare betala förmånsskatt. Har du förmånsbil ska du skatta för 120% av bränslets pris. Kör du egen bil betalar du för bränslets värde till 100%. Du bör föra körjournal för att kunna hålla isär privat och yrkesmässig körning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter