Bonus-malus blev malus-malus – bilägare blåsta på skattemiljarder

En ny undersökning visar att elbilen är dyrare än alla andra alternativ för privatpersoner sedan klimatbonusen på 50 000 kronor togs bort. 
Dessutom blåser regeringen bilister på på flera miljarder i malusskatt – pengar som skulle gått tillbaka till bilar i form av klimatbonus. 
– Regeringen måste se till att malus-intäkterna går tillbaka till oss bilister, helst genom att återinföra klimatbilsbonusen
, säger Caroline Drabe vd för M Sverige.

Regeringen har förvandlat bonus-malus till malus-malus. Den 8 november avskaffades klimatbonusen på elbilar och laddhybrider av regeringen med endast en dags varsel. Samtidigt lät regeringen straffskatten malus på bensin- och dieselbilar finnas kvar. Tidningen Motor har jämfört olika drivmedel och undersökningen visar att elbilen är dyrast av alla alternativ – för privatpersoner. 

Regeringen sparar sex miljarder kronor per år på att ta bort klimatbonusen. Ändå tvingas de som köper bensin- och dieselbilar fortfarande betala straffskatten malus. Pengar som i systemet skulle gått till laddhybrider och elbilar. Men bilisterna luras på skattepengarna som regeringen nu behåller och använder till annat. Malusskatten går inte längre tillbaka till klimatbonus.

– Det är inte acceptabelt att hushållen ska bära en så stor del av kostnaden för omställningen. Regeringen måste se till att malus-intäkterna går tillbaka till oss bilister, helst genom att återinföra klimatbilsbonusen, säger Caroline Drabe.

Den som har tjänstebil får fortfarande stor rabatt på förmånsvärdet och lägre skatt. Där kan elbilen fortfarande vara betydligt billigare än en bensin- och dieseldriven bil. I vissa fall kan förmånsvärdet sättas ner till hälften jämfört med motsvarande bensin- och dieselbil, enligt M Sverige. 

Caroline Drabe som är vd för M Sverige anser att regeringen måste ge tillbaka malusskatterna till bilisterna igen.

– För privatpersoner saknas nu ekonomiska fördelar med att välja en elbil. Det är ett helt annat läge utan klimatbilsbonus. Samtidigt erbjuder företag elbilar där förmånsvärdet subventioneras kraftigt just med anledning av bilarnas högre pris, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

M Sverige kräver nu att regeringen gör om reglerna och börjar använda malusspengarna till åtgärder för omställningen – så som tanken var när straffskatten på bensin- och dieselbilar infördes. En skatt som kan kosta över 10 000 kronor per bil och år går nu till helt andra saker.

– Det är ett svek mot hushållen att det inte går att räkna hem köpet av en elbil, särskilt eftersom regeringen menar att den gröna omställningen främst ska äga rum genom elektrifiering och dessutom fortsätter att ge företagen kraftfulla subventioner när anställda får förmåner. För att nå 2030-målet är det viktigt att elbilarna fortsätter att öka, säger Caroline Drabe.

Enligt tidningen Motors jämförelse är det nu 1425 kronor dyrare i månaden att privatleasa en eldriven Kia Niro jämfört med en bensindriven hybrid (ej laddbar). Då är även den lägre drivmedelskostnaden för el jämfört med bensin inräknad. På ett år är skillnaden 17 100 kronor i bensinbilens favör.