Northvolts smäll: BMW river order på 22 miljarder

Nu drabbas Northvolt av en ny jättesmäll. BMW drar tillbaka en order på 22 miljarder kronor från Northvolt. BMW har tröttnat på att vänta på batterier till sina modeller BMW i4 och BMW iX, uppger Manager Magazin
– Northvolt och BMW Group har tillsammans beslutat att fokusera Northvolts verksamhet på ambitionen att utveckla nästa generations battericeller, uppger Northvolt och BMW tillsammans för Carup.

Northvolt har skakats av produktionskaos i Skellefteå och skrotar sin planerade fabrik i Borlänge, något Carup berättat om här. Nu kommer nästa stora smäll för det hårt pressade svenska batteriföretaget. BMW-chefen Oliver Zipse har tröttnat på att Northvolt inte får fram några fungerande batterier till märkets elbilar. 

Nu river de upp en beställning för 2 miljarder euro som lades i maj 2020, drygt 22 miljarder kronor, uppger ansedda tyska tidningen Manager Magazin. Istället kommer BMW köpa de prismatiska battericellerna från Samsung SDI till sina elbilar i4 och iX. Northvolt ska ha gått ut och meddelat den enorma motgången för sina investerare i maj. 
– Kvaliteten är ännu inte som förväntat och BMW-modellerna kommer att ersättas av nästa generation elbilar på medellång sikt ändå, enligt koncernens närstående, skriver Manager Magazin. 
LÄS MER: Northvolt skrotar ny fabrik i Sverige

Det blir inga Northvolt-batterier i BMW i4.
BMW-chefen Oliver Zipse har tröttnat på ständiga förseningar av den svenska tillverkaren för batterier till elbilarna i4 och iX.

Den stora avbokningen behöver dock inte betyda slutet på samarbetet mellan BMW och Northvolt. BMW är en av företagets delägare. Om Northvolt får ordning på sin produktion är det inte uteslutet att Northvolt kommer att leverera batterier till nya Neue Klasse som använder cylindriska celler. Northvolt bygger just nu en stor batterifabrik i tyska Heide som fått 8 miljarder kronor i bidrag från tyska skattebetalare.  

– Northvolt och BMW Group har tillsammans beslutat att fokusera Northvolts verksamhet på ambitionen att utveckla nästa generations battericeller. BMW Group har lika starkt fortsatt intresse av att etablera en högpresterande tillverkare av cirkulära och hållbara battericeller i Europa, uppger Northvolts presschef Matti Kataja för Carup. Uttalandet sägs vara gemensamt för Northvolt och BMW.
LÄS MER: Northvolt skrotar ny fabrik i Sverige

Northvolt 1 i Skellefteå har stora produktionsproblem.

Northvolts Peter Carlsson är en uppmärksammad person även i Tyskland och har goda relationer med myndigheterna. Nyligen var förbundskansler Olaf Scholz med och tog första spadtaget till Northvolt Drei i tyska Heide. 

Nothvolts väg till att bli en stor batteriproducent har dock varit allt annat än spikrak. Under tre kvartal förra året gjorde företaget en förlust på 11 miljarder kronor. Nyligen berättade företaget om de enorma utmaningarna med att få fart på produktionen i Northvolt 1 i Skellefteå. 

Enligt Manager Magazin finns det risk för att hela batteribranschen i Europa kan råka in i kris om Northvolt vacklar. Just nu har Kina och Korea ett enormt försprång gentemot europeiska aktörer som försöker producera batterier. 
– Teknikledarskap inom elbilar? Det skulle vara ett minne blott. Om Northvolt skulle misslyckas skulle den europeiska bilindustrin få ett enormt problem, skriver Manager Magazin. 

Hittills har Northvolts andra kunder varit mer tålmodiga. Scania har efter stora förseningar kunnat börja använda Northvolts batterier i sina lastbilar. Volkswagen, Audi och Porsche använder alternativa leverantörer i väntan på svenska batterier. Planen är att nya elektriska Porsche Boxster ska ha Northvolt-batterier nästa år. Volvo Cars håller för närvarande på att bygga en ny batterifabrik i Göteborg i joint venture med Northvolt. 
Carup har sökt Northvolt för en kommentar.
LÄS MER: