Northvolts Peter Carlsson: Då har vi batterier som går 100 mil

Om bara några år kommer Northvolt med batterier som ger elbilar en räckvidd på 100 mil. Om 10 år kan vi själva välja hur långt vi vill köra innan det är dags att ta paus, enligt Northvolts Peter Carlsson.
– Vill du ha en bil som klarar 100 mil på en laddning, eller 35 mil – det kommer att vara upp till dig, säger han i en intervju med SvD Näringsliv.

Svenska batteristartupen Northvolt möter allt tuffare konkurrens från kinesiska tillverkare som rusar fram i utvecklingen. Men Northvolt och Peter Carlsson tycks inte vara oroliga. I en intervju med DI förutspår han explosionsartad utveckling, där allt snart drivs med batterier. 
– Vi kan flyga kortare sträckor på batterier. Vårt regionalflyg kommer att vara elektrifierat, liksom färjetrafiken. Vi har också ersatt dieselgeneratorer och kompressorer med batterier, säger Peter Carlsson till SvD

Northvolts Cuberg-celler har en hög energidensitet. Om några år går elbilarna 100 mil utan problem, enligt Peter Carlsson. Foto: Northvolt

När det kommer till bilar kommer Northvolt snart att kunna leverera batterier som går 100 mil, det är upp till konsumenten att välja hur mycket man vill betala. 
– År 2033 år kan du själv välja hur långt du vill köra din elbil innan det är dags att ta en paus, uppger Peter Carlsson. 

Nästa steg är att snabba upp laddningstiden ytterligare. Dagens elbilar kan snabbladdas på cirka en halvtimme, men enligt Northvolt ska det bli ännu snabbare, bara man löser problemen med kylning. Företaget siktar enligt Peter Carlsson på att komma ner i laddningstider på 10-12 minuter.

Northvolt har valt att inte satsa på LFP-batterier, med järnfosfatkemi. Peter Carlsson hävdar att batterikimin är beroende av material från Kina och orsaker stora koldioxidutsläpp. Istället kan natriumbatterier som utvecklas ihop med svenska startupen Altris i Uppsala bli aktuella, framförallt för batterilager och andra applikationer där vikten inte spelar så stor roll.