Här är larmrapporten som avslöjar varför Northvolt och andra batteritillverkare drar i nödbromsen. En ny analys visar att tillgången på batterier är fem gånger större än efterfrågan – redan nästa år. Samtidigt ska det byggas 250 nya batterifabriker i Europa. En ekvation som är svår att få ihop.
– Detta är goda nyheter för biltillverkare och köpare av elbilar, men innebär en utmanande tid framöver för nya aktörer inom batteriindustrin, uppger Bloomberg NEF.
I veckan kom chockbeskedet att Northvolt skrotar sin planerade batterifabrik med 1000 anställda i Kvarnsvedens gamla pappersbruk i Borlänge. Strax senare kom det fram att BMW rivit upp en order på 22 miljarder kronor till Northvolt. På kort tid har spelplanen ändrats helt på batterimarknaden – från skriande efterfrågan – till stort överskott.
– De har hänvisat till det allmänna ekonomiska läget och bolagets ställning, säger kommunalrådet Erik Nises till Borlänge Tidning som var först med nyheten om fabriksnedläggningen.
En ny larmrapport om batterimarknaden ger en förklaring och bakgrund till varför Northvolt och andra batteribolag nu drar i nödbromsen och stoppar investeringar i nya fabriker. Enligt Bloomberg NEF:s stora analys Electric Vehicle Outlook översvämmas världsmarknaden av batterier från nya fabriker samtidigt som tillväxten för elbilar har bromsat in kraftigt. Resultatet är att det redan i slutet av nästa år kommer att finnas fem gånger fler battericeller på marknaden än vad som behövs för att täcka efterfrågan.
LÄS MER: Så många fall har Northvolt hos Kronofogden
Allra värst är läget i Kina där tillverkningskapaciteten tros överstiga efterfrågan med 400 procent under resten av 2020-talet. Även i Europa och USA står vi enligt Blooomberg NEF inför ett stort överskott av batterier när allt fler batterifabriker byggs klart. Totalt byggs 250 batterifabriker i Europa och Northvolt bygger just nu klart stora batterifabriken Northvolt Drei i Heide i norra Tyskland.
Störtfloden av batterier är dåliga nyheter för batteritillverkare, men vinnarna blir biltillverkare och bilköpare. Snart kan elbilar vara billigare än ICE-bilar när överskottet pressar ner priserna på batterier.
– Detta är goda nyheter för biltillverkare och elbilsköpare men markerar en utmanande tid framöver för nya aktörer inom batteriindustrin, uppger Bloomberg NEF.
LÄS MER: Så många fall har Northvolt hos Kronofogden
De politiska ledningarna i Europa och USA driver på för ytterligare investeringar i batterifabriker, trots överkapaciteten. Det finns en stor rädsla för att låta Kina bli helt dominanta inom batterisektorn. Fler batteribolag än Northvolt drar dock i nödbromsen. Så sent som i början av juni stoppade Northvolts konkurrent ACC två planerade batterifabriker i Tyskland och Italien.
– Vi kontrollerar inte hastigheten på marknadsutvecklingen, säger huvudägaren Stellantis vd Carlos Tavares.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter