Trots att elbilar brinner mer sällan än bensin- och dieselbilar förbjuds de nu på den norska färjelinjen Havila Kystruten. Rederiet fruktar att en elbilsbrand skulle kunna sluta med katastrof.
– Beslutet har tagits efter en extern riskanalys som har genomförts åt oss. Slutsatsen av den analysen innebär att vi har beslutat att inte ta ombord den här typen av bilar av säkerhetsskäl, säger Lasse A. Vangstein på Havila Kystruten till NRK.
Norska rederiet Havila Kystruten har tagit över en del av färjetrafiken på linjen Bergen till Kirkenes där Hurtigruten tidigare hade monopol. Nu förbjuder det nya rederiet elbilar, vätgasbilar och laddhybrider från att komma ombord på sina färjor – riskerna vid en brand bedöms vara för stora. Enligt rederiet skulle en brand i en el- eller vätgasbil utgöra ett stort säkerhetshot mot både passagerare, besättning och fartyg, uppger NRK.
– En elbilsbrand blir väldigt het, det kan finnas risk för explosion och giftiga gaser kommer att släppas ut. Det kan innebära att man måste evakuera fartyget omedelbart och i värsta fall kan man få ett totalt haveri av fartyget, säger Lasse A. Vangstein som är kommunikationsansvarig på Havila Kystruten.
Tidigare tilläts elbilar ombord på fartygen, men de har tänkt om efter att ha gjort en förnyad riskanalys. Beslutet har tagits fast det är 4-5 gånger vanligare att bilar som drivs av bensin eller diesel brinner jämfört med elbilar. En brand i en elbil kan dock vara svårare att släcka och får större konsekvenser. Under flera år var elbilar tillåtna hos Havila Kystruten.
– Det har hänt mycket på tre år, och det har gjorts andra bedömningar när det gäller sjöfartens säkerhet, särskilt el- och hybridbilar. Vi kommer aldrig att kompromissa med säkerheten för passagerarna och besättningen. När vi får en så tydlig slutsats på riskbedömningen är beslutet väldigt enkelt, även om det är svårt för vissa, säger Lasse Vangstein.
Konkurrenten Hurtigruten gör dock en helt annan säkerhetsbedöming och kommer att fortsätta att frakta elbilar på sina färjor. De följer gällande säkerhetsföreskrifter från norska myndigheter och har extra ventilation, släcksystem och brandfiltar.
– En brand ombord på ett fartyg blir allvarlig oavsett om det är en elbil eller en fossilbil. Vi har transporterat bilar mellan alla hamnar i 40 år, och det går hur bra som helst. Vi har inga planer på att sluta med det, säger Martin Henriksen PR-ansvarig på Hurtigruten till NRK.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter