En ny opinionsundersökning är dåliga nyheter för Tesla. I Elbilsparadiset Norge rasar andelen som kan tänka sig att köpa en ny Tesla, enligt Kantar Media. Men trots det går Tesla åt som smör i Norge i mars och är åter landets mest registrerade bilmodell.
Hittills har det varit mest spekulationer om att Teslas försäljning kommer att rasa till följd att motviljan mot Elon Musks politiska engagemang för Donald Trump och europeisk extremhöger. Men nu visar en stor norsk marknadsundersökning att motviljan verkar ha slagit igenom på riktigt.
Tidningen Kampanje har tagit del av Kantar Medias stora «Forbruker & Media»-undersökning som är Norges största återkommande marknadsundersökning. Under tredje kvartalet 2024 övervägde eller skulle 26,9 procent av norrmännen köpa en Tesla. Men i vårens undersökning har andelen som funderar på eller ska köpa en Tesla fallit till 17,5 procent. Samtidigt har andelen som säger att de inte vill välja Tesla ökat från 50 till 64 procent.

Under vecka 5, när Elon Musk började arbeta för DOGE ser Kantar Media ett tydligt fall i preferenserna för Tesla.
– Folks uppfattning om Tesla faller och märket har blivit mindre attraktivt. Det är också intressant att se att det var väldigt stabilt i alla kvartal under 2024 innan vi ser att det kommer en backlash i 2025, säger Ingvar Sanvik som är marknadsdirektör på Kantar Media.
Fram till och med februari i år har Teslas marknadsandel i Norge gått ned från 19 procent till nio procent. Men nya siffror i mars visar samtidigt att Tesla Model Y åter är Norges överlägset mest sålda bilmodell efter att den nya modellen lanserats. Enligt Elbilsstatistikk har snart 1000 nya Model Y registrerats i mars, vilket gör att den toppar norska statistiken överlägset.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter