Byggde egen Lamborghini – med Volvo- och BMW-delar

Det tog honom åtta långa år, men nu är norrmannen Steinar Thyhold, 57, klar med sin hembygga Lamborghini Aventador. Bilen är hopbyggd med delar från Volvo och BMW. 
– Jag är noga med att säga att bilen tillverkades i mitt garage i Hommelvik, säger bilentusiasten till TU.no.

Steinar Thyholdt från norska Hommelvik drömde om att äga en egen Lamborghini ända sedan han såg filmen Cannonball Run. Tillsammans med en kompis satt han för nio år sedan och tittade på renoveringsobjekt av Lamborghini Diablo, när kompisen föreslog att han skulle bygga en egen. 
– Men när transportministern några veckor senare antog en ny lag som gjorde det möjligt för amatörer att bygga fordon var det bara att sätta igång, säger han.

Nio år senare står en närmast perfekt replika av en Lamborghini Aventaodor färdig. Komplett med V12-motor och allt. Steinar Thyholdt har tidigare jobbat på en karosseriverkstad, så han hade viss kunskap innan projektet drogs igång 2013. 

Första steget blev att hitta någon som kunde hjälpa till att bygga grundkarrossen. På Youtube hittade han en mexikan som han gav i uppdrag att gjuta karossen. Saxdörrarna designade Steiner helt själv. 

Nio månader senare stod karossen i garaget hemma i Norge, och den visade sig vara mycket välgjord. Han byggde en egen ram att sätta karossen på, och många delar togs från BMW. En Lamborghini ska naturligtvis ha en V12-motor, i det här fallet fick det bli BMW:s klassiska 5,4-liters V12:a från 1990-talet, som bland annat sitter i McLaren F1. Motorn är kryddad med insug från Volvo V70. Effekten är 329 hästkrafter. Drivaxlar och växellåda kommer från en Audi A8.

Dörrarna är lite kortare än på Lamborghinis egen Aventador, och fönsterhissarna kommer från Volvo V70. Vindrutan är original från en Lamborghini Aventador, men  något avslipad för att passa. Den totala byggkostnaden ligger på omkring en miljon kronor.

Steinar är enormt nöjd med bilen och beskriver köregenskaperna som optimala. Bilen har uppmärksammats i flera norska tidningar och på tv och blivit mycket beundrad. Den är nu besiktigad och godkänd av Statens Vegvesen i Norge.
– Det var väldigt roligt och tillfredsställande att ta bilen på första provkörningen och känna att allt är som det ska. Det är otroligt tillfredsställande att köregenskaperna är absolut optimala, säger Steinar Thyholdt, som enligt TU.no fått smeknamnet Reodor Felgen den andre, en nick till filmen Flåklypa Grand Prix.