Nissan kämpar mot kollaps. Nu varnar företaget för att förlusten i år blir astronomiska 50 miljarder kronor. Två bilmodeller stoppas och bilfabriker hotas av nedläggning.
– Vi har beslutsamheten att vända Nissan, säger nya vd:n Ivan Espinosa.
Redan i slutet av förra året varnade Nissans ledning att företaget bara hade 12 månader på sig att vända krisen om de skulle överleva. De sökte efter en partner för att rädda märket från undergång. De lyckades skaka hand med Honda, men jätteaffären sprack. Nissan accepterade inte att bli ett dotterbolag till Honda. Nu går Nissan ut och varnar för större förluster än befarat.
Förlusten för räkenskapsåret som sträcker sig till 31 mars i år förväntas bli upp till 50 miljarder kronor. Det är nio gånger mer än de hade räknat med. Orsaken till de skenande förlusterna är större omstruktureringskostnader samtidigt som Donald Trumps tullkrig sätter ännu större press på Nissan. Redan tidigare har Nissan gått ut med att de säger upp 9000 anställda, men nu kan ytterligare neddragningar vara på gång.


Nissan gick på torsdagen ut med att man stoppar två nya elbilar som skulle byggas i USA. Dessutom har de tvingats stoppa försäljningen i USA av Nissan Rouge och Infinity-modeller som byggs i Mexiko. Nu surrar rykten om att den stora brittiska fabriken med 6000 anställda i Sunderland som tillverkar 280 000 bilar per år är i farozonen och kan läggas ner. Nissans vice vd Alan Johnson sa häromdagen till parlamentsledamöter att Storbritannien “inte är en konkurrenskraftig plats att bygga bilar på”.
Nissan sparkade sin vd i början av mars och Ivan Espinosa tog över för att försöka rädda det sjunkande skeppet. Han försöker nu genomföra enorma kostnadsbesparingar för att få Nissan på rätt köl. Men tiden är knapp.
– Trots dessa utmaningar har vi betydande finansiella resurser, en stark produktpipeline och beslutsamheten att vända Nissan under den kommande perioden, säger Espinosa i ett uttalande på torsdagen.
Frågan är om beslutsamheten räcker. Nissans försäljning har rasat från 5,5 miljoner bilar år 2018 och spås bli 3,35 miljoner bilar i år enligt den nya vinstvarningen.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter