Nissans motor med variabel kompression kan rasa

Nissans toppmoderna motor med variabel kompression har drabbats av problem. Motorerna utreds nu av amerikanska NHTSA för katastrofala mekaniska fel. Enligt utredningen har ägare drabbats av knackningar, metallbitar i oljetråget och totala haverier. 

Nissan lyckades för några år sedan få ut den första motorn med variabel kompression på marknaden. Motorerna säljs idag i Sverige i Nissan Qashqai e-Power och Nissan X-Trail. Motorn har hyllats för sin teknik och utsetts till en av världens tio bästa. Nu kommer rapporter från USA att motorerna har drabbats av svåra fel och kan bli återkallade. 

Amerikanska Trafiksäkerhetsverket NHTSA utreder nu haverier hos Nissanbilar med variabel kompression. Ägare ska ha drabbats av knackningar, metallbitar i oljetråget och även totala haverier. Nissans nya motorer är en väldigt avancerad konstruktion som skapade enorm uppmärksamhet när den först presenterades 2016. 

Genom att variera kompressionen och kolvens läge i cylindern och topplocket vid förbränningen kan motorns effektivitet och bränsleekonomi optimeras. Dagens turboladdade motorer kräver en lägre kompression för att de ska fungera optimalt, men en lägre förbränning är att föredra när turbon inte laddar. 

Nissan har löst detta genom att införa variabel kompression på en tvåliters fyrcylindrig motoroch en trecylindrig 1,5-liters motor som sitter i hybridversionen av Qashqai och i X-Trail. Motorerna har ett variabelt kompressionsförhållande mellan 8:1 under full turboladdning till 14:1 under den lättaste belastningen. 

Motorn används i Nissan X-trail och i Nissan Qashqai E-power

Nissans motor ändrar kompressionen genom en elmotor som förskjuter vevaxlarna som gör att kolvarnas höjd i förhållande till vevaxeln kan förskjutas. En stor mängd rörliga delar ser till att kompressionen kan ändras under gång, och någonstans där ser det nu ut att ha uppstått problem med driftsäkerheten. NHTSA:s utredning ska nu utröna om det är ett typfel som gör att bilarna måste återkallas.