F1-stjärnan Nigel Mansells Ferrari blir blankare än en ål på spa-dag. Mansell fick bilen i present av Enzo Ferrari själv.
Ferrari F40 är speciell på många sätt. Det var den sista modellen som Enzo Ferrari själv godkände innan han gick bort 1988. Den firade Ferraris 40-års dag som biltillverkare. Och när den gjorde debut var det den snabbaste, dyraste och mest kraftfulla bil som Ferrari någonsin skapat. Endast omkring 400 skulle byggas men efterfrågan var så hög att man totalt byggde runt 1315 exemplar. Just den här har ägts av Formel 1 legenden Nigel Mansell.
Nigel Mansell blev den sista Ferrari-föraren som personligen valdes ut av Enzo Ferrari innan hans död. Något Nigel Mansell har beskrivit som den största äran i hela hans karriär. Nigel Mansell blev känd som “il leone” i Italien, “lejonet”, tack vare hans orädda körstil. Enzo Ferrari gav Mansell denna Ferrari F40 från 1989 som till honom i present.
Mansell förväntade sig ett utvecklingsår med få vinster. Men 1989 vid Brasiliens Grand Prix vann han sitt debutlopp för Ferrari. Något som inte hade gjorts sedan 1971 när Mario Andretti vann vid Sydafrikas Grand Prix. Han förblev den sista som någonsin vunnit fram till att Kimi Räikkönen vann år 2007 i Australien.
Även om Mansells Ferrari-karriär fick en lovande start skulle resten av säsongen präglas av problem med växellådan. Säsongen 1990 blev ännu jobbigare för Mansell. Hans lagkamrat Alain Prost tog över som stallets ledande förare. Mansell klagade på att Prost fick en bättre bil, då bytte mekanikerna bilen i smyg. Mansell vart ändå tvungen att bryta loppet och meddelade därefter att han skulle sluta med Formel 1 i slutet av säsongen. Som om det inte var nog med att Prost var trefaldig världsmästare så kunde han även tala flytande italienska. Vilket gav hon mer inflytande hos Ferrari.
Hösten 1989 skulle Mansell sälja F40:n till David McKee för runt 6 900 000 kr. Samtidigt erbjöd en annan köpare, John Collins, omkring 13 340 000 kr. Då sålde Mansell bilen till John Collins istället. Detta inledde ett långt rättsligt krig mellan Mansell och David McKee som slutade i domstol där Mansell tvingades betala 4 268 800 kr till David McKee, enligt Curated.
I Maranello var man inte helnöjd med att Mansell sålt sin exklusiva present. Tanken var att han skulle behålla den, inte sälja med stor vinst. Detaljerna om striderna mellan Ferrari och Mansell är oklara men mycket tyder på att relationen avslutades ganska bittert.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.