Volvo Cars försäljning rasade med över 20 procent i januari.
Företaget sålde 47 561 bilar – ett tapp med över 12000 bilar jämfört med 2021.
Volvo Cars försäljning gick ner från 59 588 bilar förra året till 47 561 bilar i januari i år. Andelen elektrifierade bilar steg till över 30 procent, men det berodde mest på att försäljningen av diesel och bensin gick ner så kraftigt. Volvo sålde 3127 elbilar i hela världen.
Anledningen till det stora tappet är enligt Volvo brist på komponenter. Enligt företaget håller situationen på att lätta och fler bilar befinner sig på väg ut till kunder. Efterfrågan sägs vara stark.
Försäljningen av Volvo Cars Recharge-modeller ökade med 11,5 procent i januari jämfört med föregående år, vilket motsvarar 31,7 procent av alla Volvobilar som såldes globalt under månaden.
Försäljningen av elbilar fördubblades, från en låg nivå jämfört med samma månad förra året, och utgjorde 6,6 procent av den totala försäljningen.
Den europeiska försäljningen för månaden sjönk med 24,8 procent till 18 691 sålda bilar. Laddbara modeller utgjorde 53,1 procent av den totala försäljningen i Europa under månaden.
I Kina minskade försäljningen med 23,6 procent till 14 629 bilar i januari.
Försäljningen i USA nådde 7 110 bilar i januari, en minskning med 12,8 procent jämfört med samma månad förra året.
I januari 2022 var XC60 företagets mest sålda modell med 14 516 bilar (2021: 17 053 enheter), följt av XC40 med 12 286 bilar (2021: 17 770 enheter) och XC90 med en försäljning på 7461 bilar: (2021: 7561 bilar.)
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter