Nevs hemliga plan: Cab, coupé och kombi av super-elbilen

Den svenska elbilen Nevs Emily GT uppmärksammas nu i hela världen. Men Nevs har mer i bakfickan – den hemliga planen är att släppa en sportkombi, en coupé och cabriolet av den svenska elbilen med fyra hjulmotorer på totalt 653 hästkrafter.
– Cabrioleten och coupén har en 300 mm kortare bottenplatta, säger Nevs chefsingenjör Peter Dahl till Carup. 

I största hemlighet utvecklades elbilen Nevs Emily GT ingenjörerna på gamla Saab i Trollhättan. Efter att ha varit hemlig i flera år visas bilen nu äntligen upp. Med unika elmotorer på varje hjul har bilen väghållning i superklass och 100 mils räckvidd med de senaste batterierna. Hjulmotorerna gör att ett batteri på hela 175 kWh får plats.

Hittills är det endast en sportsedan som har visats upp. Men Nevs har mer i bakfickan. Carup kan idag visa skisser på ytterligare tre modellvarianter som planerats av de svenska ingenjörerna i Trollhättan. 

Den innovativa plattformen där små elmotorer driver varje hjul skulle även kunna släppas som sportkombi/shooting brake, coupé och cabriolet. Med relativt enkla medel kan grundlayouten göras om. Den kraftfulla drivlinan på 653 hästkrafter med en acceleration på 3,2 sekunder upp till 100 km/h skulle passa perfekt i en coupé och cabriolet.

– De övriga karossvarianterna är ännu inte utvecklade, men tekniskt relativt enkelt genomförbara. Samtliga varianter delar samma front som är tekniskt komplicerad av krockskäl, framvagn och bakvagn, medan bakre kaross-struktur och skalplåtar är omgjorda, berättar projektledaren Peter Dahl för Carup. 

Nevs Emily GT har extremt bra köregenskaper tack vara att torque vectoring kan användas på varje hjul. Nevs jämför det med att köra en modern carvingskida istället för en gammal rak slalomskida. De sportiga coupé- och cabversionerna skulle få en kortare bottenplatta och extremt bra köregenskaper. 

– Cabrioleten och Coupén har en 300 mm kortare bottenplatta, där snittet ligger vid baksätespassagerarnas fötter. Här finns inga batterier, så relativt lätt att konstruera om och ”ta bort” 300 mm av golv och tak. Det betyder också att nästan samtliga verktyg till strukturplåtar kan delas med basmodellen för kostnadseffektivitet. Drivlina och övervägande delen av elsystemet går att dela med basvarianten, liksom batteriet , säger Peter Dahl. 

Peter Dahl är Nevs chefsingenjör och projektledare för Emily GT. Foto: Peter Wahlström/Plint

Kanske skulle ändå shooting brake-versionen vara storsäljaren i modellpaletten. Det är en bil som skulle bli ganska ensam på marknaden, där stora elektriska kombibilar lyser med sin frånvaro. Audi A6 e-tron som kommer nästa år har hyllats för sin design och kan bli först ut. Nu hoppas Nevs att en ny köpare kan ta över Emily GT-projektet och i någon form tillverka den svenska superelbilen.