Elon Musks stora framtidsplan riskerar att bli ett bakslag. Den förarlösa taxin Cybercab skulle klara sig helt utan en människa bakom ratten. Men nu kan de tvingas sätta in ratt, pedaler – och en övervakare i den tvåsitsiga bilen.
När Tesla presenterade Cybercab förra året beskrev Elon Musk den som nästa stora steg i elbilsutvecklingen. En tvåsitsig robotaxi utan ratt, pedaler eller backspeglar. Hela idén byggde på att bilen skulle kunna köra helt på egen hand, utan någon människa bakom ratten.
– Vi är helt inne på autonomi, sa Musk då, och slog fast att bilen aldrig skulle designas som någon ”halvvägslösning”.
Men verkligheten har hunnit ikapp visionen. Trots år av löften och upprepade tidsplaner har Tesla ännu inte klarat av att skapa ett system som tillåter bilen att köra utan mänsklig övervakning. Och även om reglerna för självkörande fordon i USA har lättats något, finns det fortfarande hårda begränsningar. Myndigheterna tillåter bara att tillverkarna säljer upp till 2 500 bilar per år som helt saknar ratt och pedaler – långt ifrån de volymer Musk planerat för Cybercab.

Cybercab ska börja produceras nästa år i Teslas fabrik i Texas och har beskrivits som ett billigare alternativ till Model Y i företagets kommande robotaxitjänst. Därför är nu beredda att göra stora förändringar i designen för att kunna få ut bilen i stora volymer.
– Om vi måste ha en ratt, då kan den få en ratt och pedaler, bekräftar styrelseordföranden Robin Denholm för Bloomberg.
Om bilen ska säljas i större skala måste den alltså kunna framföras på vanligt sätt. Det betyder att den måste utrustas med ratt, pedaler och ett förarsäte. Då måste också en människa kunna sitta i bilen och och ta kontrollen vid behov. Om bilen måste ha en förare bakom ratten innebär det att bara en passagerare får plats – och då försvinner mycket av poängen med Teslas förarlösa taxi.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















