En av världens sista orörda Mercedes 500 Kompressor säljs nu på auktion. Den pampiga bilen köptes ny 1934 av nazisttoppen Rudolf Hess. När de allierade gick in i Tyskland 1945 togs bilen som krigsbyte – samtidigt som Hess var krigsfånge i Storbritannien.
En unik Mercedes med ett mörkt förflutet har dykt upp på en auktion. Mercedes kompressor-modeller från 1930-talet är idag legendariska, 500 K-modellerna var mycket kraftfulla för sin tid och anses idag var tekniska mästerverk på sin tid. Den raka åttacylindriga motorn med kompressor gav för tiden otroliga 160 hästkrafter och en toppfart på 160 km/h.
Just den här bilen är en av endast fem bevarade med denna kaross på 500 K-chassi. Men det som gör bilen unik är att den är i orört originalskick och köpte ny av den ökände nazisten Rudolf Hess. I slutet av 1934 tog Rudolf Hess leverans av bilen Berlin. Han var då ställföreträdande Führer med fullmakt att ta beslut i Adolf Hitlers frånvaro.
Vid krigsutbrottet 1939 hade Hess börjat glida ifrån Hitler, då han trodde på fred. Ändå var han av Hitler utsedd till Hitlers efterträdare, näst efter Hermann Göring. Den 10 maj 1941 överraskade Rudolf Hess hela världen när han satte sig i ett Messerschmitt BF110 attackplan och flög ensam till Storbritannien för att försöka mäkla fred med britterna, han hoppade i fallskärm och landade söder om Glasgow.
Fredsmedlingen misslyckades kapitalt då Hess saknade mandat, istället internerades han, först i Towern, sedan i olika brittiska fängelser. Åren gick och när de allierade gick in i Tyskland togs Rudolf Hess Mercedes 500 K som krigsbyte. Rudolf Hess dömdes 1946 till livstids fängelse för krigsförbrytelser och brott mot mänsklighet. Han höll sfången på Spandaufängelset i Berlin där han satt fram till sin död 1987.
Till en början användes Rudolf Hess Mercedes 500 K av amerikanska soldater i Tyskland, sedan togs den till USA. Bilen köptes 1955 upp av en flygare och mekaniker vid namn V. Link Milsark. Han visade aldrig den pampiga Mercedesen för någon, utan höll den gömd och behöll den i hela 50 år, fram till 2005.
Då köptes bilen av Mark Smith, som tog över en bil helt i originalskick med matching numbers. Han behöll bilen i den unika skicket och ställde bland annat ut den på Amelia Island Concours d’Elegance 2019.
Efter att Mark Smith nyligen avlidit säljs den unika Mercedesen av dödsboet. Arvingarna kan räkna med en rejäl förmögenhet från försäljningen. Gooding & Company räknar med att bilen säljs för 13-18 miljoner kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter