Myten om bensin – som många tror på

Mästermekaniker varnar för billig bensin. Svenska bensimackar slår tillbaka – och vill avfärda det som en myt.
– Det viktiga är att undvika billiga bränslen, det kan orsaka haverier i längden, säger Carlos Pérez till La Vanguardia.

Det finns en hörsägen om att bensin skiljer sig åt mellan olika bensinmackar och att vissa sorter är sämre för motorn. Nu har Spaniens främsta mekaniker Carlos Pérez gått ut i en intervju. Där påstår han att det stämmer. Och han varnar för lågpriskedjorna.
– Priset kan vara frestande, men i längden kan användning av bränslen av lägre kvalitet orsaka haverier och ökat motorslitage, med tillhörande reparationskostnader, säger Carlos Pérez till La Vanguardia.

Många tror att det är likadant i Sverige. Men det är en myt, hävdar bränslebranschen. Tony Schäfer driver både verkstad och bensinmack i småländska Torsås. Han håller inte alls med spanjoren.
– Om den uppfyller 95-oktanig standard så gör den det, då förstår jag inte vad skillnaden skulle vara, säger han.

I Sverige uppfyller all 95-oktanig bensin standarden EN228. Men är det skillnad på bensin och bensin?

Han får medhåll av den småländska bensindrottningen Nora Johnsson. Hon är arvtagerska i koncernen Oljeshejkerna Johnssons i Alvesta.
– Bensin är bensin, jag tror inte att det är någon skillnad på 95-oktanig bensin beroende på var man tankar, säger hon.

Därefter försöker vi utreda frågan med Drivkraft Sverige. Det är bensinbolagens branschorganisation. 
– I grund och botten är bensin bensin, och det är ingen större skillnad oavsett var du tankar. Den 95-oktaniga bensinen är densamma, även om den produceras vid olika raffinaderier, säger produktexperten Åsa Henriksson.

Bensin kan raffineras på olika ställen, skillnader kan finnas i additiv.

Hon förklarar produktionen. Alla som tillverkar bensin måste följa ett mycket petigt regelverk.
– All bensin uppfyller kraven enligt standarden EN228, vilket säkerställer att bensinen är “fit for purpose”, det vill säga att den är fullt användbar i fordon som är godkända för detta drivmedel.

Carlos Pérez menar att tillsatserna gör den stora skillnaden. Det kan vara avgörandet mellan hur långt bilen rullar till slut.
– Ofta tillsätts små mängder så kallade additiver till bensinen, och dessa kan variera mellan olika leverantörer. Gemensamt för additiverna är att de ofta har renhållande egenskaper för motorn, och ibland kan de även vara oxidationsstabiliserande, smörjande eller friktionsdämpande, säger Åsa Henriksson.

Ingen vet hur stor roll tillsatserna spelar. Enligt vissa kan det vara avgörande för en motor. Medan andra tonar ner dess betydelse.
– Sammanfattningsvis kan man säga att bensin är bensin, men att olika leverantörer kan tillsätta olika typer av additiver med lite olika egenskaper. Denna information brukar finnas att läsa i produktbladen, säger Åsa Henriksson.

I EU talas det om högre inblandning av etanol i bensinen. Tony Schäfer lyfter fram frågan som mer angelägen än om hur undergörande tillsatserna är i 95-oktanig bensin.
– Nej, jag tror inte att det är skillnad på bensin. Det stämmer nog inte. Däremot är jag fundersam kring alla planer på att införa E20 bensin med 20 procent etanol. Jag tror det kommer att ställa till det för äldre bilar, säger Tony Schäfer. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt