Mystiska spåren efter Jim Morrisons försvunna Mustang Shelby GT500

Här är bilmysteriet som har gäckat Mustang-fans i åratal. The Doors-sångaren Jim Morrisons Ford Mustang Shelby GT500 1967 är spårlöst försvunnen sedan sångarens död 1971. Om bilen hittas kan den vara värd 10-tals miljoner kronor. Flera alternativa spår om vad som hänt bilen finns.

Efter att Bullitts Mustang återfunnits finns det en försvunnen legendarisk Mustang kvar att hitta. Ett olöst mysterium finns runt Jim Morrisons legendariska Mustang Shelby GT500 från 1967. Morrison köpte bilen efter att ha slagit igenom på rekordtid med låten ”Light My Fire”.

I början av 1967 var The Doors och Jim Morrison nästan okända. Den 24 april spelades ”Light My Fire” för första gången i radion. Bara tre månader senare toppade låten Billboards Hot 100. Det var den första låt som skrivits av gitarristen Robby Krieger, men det var inte bara nybörjartur. Redan i september hade The Doors album sålt guld. 

https://youtu.be/yDAmweqwMSM
I filmen ”HWY: An American Pastoral” syns Jim Morrison köra sin Shelby Mustang GT500. Nu är bilen försvunnen.
Jim Morrison bakom ratten. Bild: HWY: An American Pastoral

För att fira framgången lät skivbolaget Elektra Records bandmedlemmarna köpa vad de villa, ja nästan i alla fall. Medan flera bandmedlemmar köpte inspelningsutrustning ville Jim Morrison ha en Shelby Mustang GT500. Skivbolagsdirektören Jac Holzman ordnade fram en GT500 målad Nightmist Blue. Jim Morrison döpte snabbt bilen, som hade en  428 Police Interceptor V8 under huven, till The Blue Lady. 

Bilen har blivit än mer legendarisk för att den figurerar i Jim Morrisons kortfilm ”HWY: An American Pastoral”, som handlar om en psykopatisk liftare, spelad av Morrison, som blir plockad upp i öknen.  Morrisons rollfigur dödar bilägaren och fortsätter sedan till Los Angeles i den stulna Shelby Mustangen. Bilderna på bilen härintill är från filmen.

Jim Morrisson tänder en cigg på bensinstationen. Bild: HWY: An American Pastoral

Sedermera försvann Morrisons Shelby Mustang mer eller mindre spårlöst. Det finns flera teorier om vad som hände med bilen. Det sägs att Jim Morrison inte var den säkraste bilföraren och ibland körde påverkad av alkohol eller droger. 

Under en höstkväll 1969 påstås Jim Morrison har kört längs Sunset Boulevard i Hollywood och fått sladd. Bilen ska ha lindats runt en telefonstolpe. Han ska ha klarat sig oskadd, lämnat bilen och gått vidare till fots. Sedan dess har ingen sett bilen. 

Sista säkra spåret av bilen: Ett registreringsbevis som gick ut den 30 april 1970.
En annons från LA Times 1971 där bilen ska ha varit till salu.

Ytterligare en teori är att Doors-sångaren parkerade bilen på Los Angeles flygplats och sedan åkte på turné. Han var borta så länge att bilen till slut bogserades bort och såldes på en offentlig auktion. Bilens registrering gick ut i april 1970, och det finns uppgifter som pekar på att den var ute på annons i LA Times 1971. Enligt vissa spekulationer såldes bilen vidare flera gånger utan att ägarna visste om bilens historik och den kan ha blivit skrotad på 1980-talet. 

Jim Morrison själv hittades död den 3 juli 1971 i Paris, endast 27 år gammal. Han låg död i badkaret i hans flickväns lägenhet. Den officiella dödsorsaken blev hjärtsvikt, men många hävdar att hans död berodde på en överdos. Ett märkligt sammanträffande är att flera andra kända musiker avlidit vid 27 års ålder: Stones-gitarristen Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Kurt Cobain och Amy Winehouse. 

Kanske står Jim Morrisons Mustang någonstans i ett garage eller en lada. Kunde Bullitts Mustang och Phil Spectors Cobra återfinnas är det inte omöjligt att även detta mysterium får sin lösning. Bullitts Mustang såldes för 39 miljoner kronor, Jim Morrisons Mustang skulle inte vara värd så mycket mindre. 

Senaste nytt

Dödsstöten för Northvolt – nu säljs biljardbordet

Nu säljs allt ut från Northvolts lokaler. Nu kan du buda hem batterijättens biljardbord och barstolar.
– Försäljningen måste gå snabbt, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu till SVT.

I dag är han i Skellefteå för att försöka hitta en ny ägare till Northvolts konkursade batterifabrik. Tidigare har Mikael Kubu berättar i intervjuer att man har intressenter. Däremot inga från Kina som det har spekulerats kring.
– Det finns två eller tre seriösa spekulanter, har Mikael Kubu tidigare sagt.

Samtidigt har hans företag Ackordscentralen lagt ut alla inventarier från anläggningen i Västerås på ett auktionsbolag. Budi heter sajten som nu är fylld av grejer från Northvolts stängda kontor. Bland annat kan du ropa hem Northvolts biljardbord, komplett med bollar och köer.
– Hur visste ni att det var Northvolt? Vi brukar inte gå ut med namnen på företagen som saker kommer ifrån. Men ok, det är ju heller ingenting hemligt, säger Stefan Baronowsky, grundare av Budi.

Såväl skrivbord som saccosäckar från Northvolt går under klubban.
Det relativt spartanska vilodrummet ska också klubbas bort.

Här finns mängder med saker. Bland annat skrivbord och kontorsmaterial. Dessutom specialdesignade möbler, soffor. Det som lockat flest budgivare är ett mycket fint biljardbord. Skrivborden är det som verkar mest svårsålda. Det finns några spekulanter från nystartade företag och de som befinner sig i expansionsfas. Men det är inget långskott att auktionen inte kommer att betala det konkursade företagets enorma skuldberg. 

Det är väldigt mycket som ska säljas. Budis lägger hela tiden upp nya saker. Samtidigt är det bråttom att få försäljningen avklarad. Konkursförvaltaren Mikael Kubu har hela tiden varit tydlig med att hela processen behöver gå snabbt.
– Ja, det har ju varit väldigt många tjänstemän. Så det finns väldigt mycket skrivbord. Det finns över 700 kontorsplatser som ska säljas totalt under maj månad. Och sedan finns ju över hundra LED-skärmar som suttit uppe överallt. Det finns en stor LED-vägg, en sådan där som man har på rockkonserter. Sedan kommer mycket konferensutrustning. De hade ju över hundra konferensrum, säger Stefan Boronowsky.

Tidigare har Budis konkurrent PS Auctions sålt stora mängder av inventarier från fabriken i Skellefteå. Samma anläggning som nu konkursförvaltaren kämpar för att rädda genom en ny ägare och investerare.
LÄS MER:


 

Koenigsegg visar upp nya supersatsningen

Koenigsegg har tidigare bara haft en modell i produktion. Men nu avslöjar Christian Von Koenigsegg att man bygger tre hyperbilsmodeller samtidigt och ger oss – och R2D2 – en exklusiv rundtur i fabriken.
– Det övervakar hela bilen, precis som i en X-Wing, säger han.

Koenigsegg växlar upp rejält. Från att tidigare ha haft en modell i produktion byggs det nu tre olika hyperbilar samtidigt i Ängelholm: Jesko, Gemera och den nygamla CC850. I ett nyligen publicerat klipp på Instagram tar Christian von Koenigsegg med sig en något oväntad gäst på rundtur i fabriken. Roboten R2D2 från Star Wars.

– Du har inte varit här på tre år och jag minns att du var lite renare senast. Du borde kanske ha tagit en dusch innan du kom, skämtar Koenigsegg i början av klippet där han visar upp en imponerande anläggning fylld med framtidsteknik och svensk ingenjörskonst.

Christian Von Koenigsegg visar upp Jeskos produktionslina för Star Wars-roboten R2D2.

På ett av stoppen visas det unika kolfiberchassit till Koenigsegg Gemera. Det är märkets första fyrsitsiga modell. Chassit tillverkas i en särskild station som klarar att leverera en enhet varannan dag. Enligt Koenigsegg är det världens största kolfibermonocoque som används i en produktionsbil.
– Här skapar vi faktiskt kolfiberchassit för Gemera. Det här är vad det ser ut som när allt är sammanfogat till en komplett enhet.

I fabriken tillverkas också Jesko, som nu är inne i slutfasen för många kunder. Produktionslinjen är uppdelad i tio stationer och en bil rullar fram var tredje dag. Därefter väntar slutkontroll innan bilarna skickas ut till kunder över hela världen.

Det verkliga överraskningsmomentet kommer när kameran sveper över den gamla hangaren från flygvapnets tid. Lokalen har totalrenoverats och byggts om till en toppmodern monteringshall för Koenigsegg CC850. Modellen hyllar företagets första bil CC8S men kombinerar retrodesign med dagens teknik.

– Låt oss gå vidare till flygvapnets gamla lokaler… Det var här vi byggde alla CCX, Agera, Regera och de första Jesko innan vi flyttade till Gripen-linjen. Nu har vi byggt om hela området till den här nya och fina lokalen. Här producerar vi CC850. Vi har redan fem kundchassin på linan som håller på att färdigställas för leverans, säger von Koenigsegg.

Snart är fem CC850 redo att levereras till kunder.

Christian von Koenigsegg visar även upp företagets testavdelning, där flera Gemera-prototyper står uppradade. En av dem är ombyggd invändigt för att rymma avancerad mätutrustning. Som von Koenigsegg passande nog likställer Star Wars-farkosten X-Wing.
– Vi tog ut ett av baksätena för att sätta in grejer som dig här. Det övervakar hela bilen, precis som i en X-Wing. Vi ser till att allt fungerar som det ska och att produkten blir så genomarbetad som möjligt.

Här ska den avancerade mätutrustningen rymmas på Gemera.
Stars Wars flygplanet X-Wing. Som existerar i form av enbart ett chassi på Walt Disney World.

Tre modeller i parallell produktion och flera kundbilar på väg ut i en fabrik som både blickar bakåt och framåt. Det råder ingen tvekan om att Koenigsegg just nu gör en av sina största satsningar någonsin.
LÄS MER:

Idolens nya vrålåk: Lamborghini med 1015 hk

Manchester Citys stjärnback Ruben Dias visar upp sitt nya vrålåk. Fotbollsidolen har köpt en Lamborghini Revuelto med 1 015 hästar.
– För mig har Lamborghini alltid varit en drömbil, något att sträva efter och sätta som ett uppnåeligt mål, säger Dias.

Fotbollsspelare tjänar idag otroligt mycket pengar, och många väljer att spendera dem på dyra bilar. På Carup har vi tidigare skrivit om norrmannen Erling Haalands vrålåk, och nu har anfallarens lagkompis Ruben Dias också adderat en ny superbil till sin samling.

Portugisen hävdar själv att han alltid har drömt om att äga en Lamborghini och har nu köpt en Revuelto. Visst sponsorskap med Lamborghini verkar finnas med i bilden. Bilen är en hybrid med en V12-motor och har totalt 1 015 hästkrafter. Noll till hundra gör den på 2,5 sekunder. Bilens topphastighet är 350 km/h.
– För mig ser jag på den, och den representerar kraft, den inre styrkan. Den har de egenskaper som jag gillar att leverera på planen där varje sekund räknas, varje beslut måste vara precist, säger Dias i ett pressmeddelande.

Ruben Dias växte upp som gatubarn i Lissabons förorter och idag är han en av världens bästa mittbackar och har vunnit det mesta med sitt fotbollslag Manchester City.  
– Ingenting är givet, allt är förtjänat, något som min familj och jag alltid har trott på. Men man kan drömma stort, drömma högt, och jag byggde mig själv för att skriva mitt eget arv. Liksom Ferruccio Lamborghini, som inte slutade när någon sa åt honom att göra det, avslutar Dias.

LÄS MER:

Rattfyllo på prövotid fick behålla körkort

Efter skandalerna med PEth-testerna. Transportstyrelsen gav dömd rattfyllerist med prövotid körkortet åter. 
– Det var centimeter från att min dotter omkom, säger Carina Billström till SVT.

Förra sommaren tog hennes dotter studenten. Dagen efter balen hoppade hon och en kompis in i en bil för att åka till stranden. Men tjejerna hade ingen aning om att föraren var berusad. Han tappade kontrollen över bilen och krockade med ett träd.
– När jag hörde det var det min första känsla att hon inte längre finns, säger mamman.

Hon bröt nacken men hade änglavakt. Hon var bara en centimeter från att dö. Nu kämpar hon med att komma tillbaka till det vanliga livet igen. Medan föraren dömdes till två månaders fängelse. Efter strafftiden fick han fortsätta köra bil med alkolås. 
– Jag trodde inte att det var sant och ringde till Transportstyrelsen för att höra mig för, säger mamman.

Den dömde rattfylleristen hade fortfarande körkort under prövotid. Men när han avtjänat sitt straff fick han fortsätta köra. Villkoren var alkolås och han gjorde regelbundna provtagningar på vårdcentralen.
– Den som misstänks för eller har gjort sig skyldig till rattfylleri med alkohol i kroppen får normalt sett sitt körkort återkallat i 12 eller 24 månader. Det finns dock möjlighet att ansöka om ett körkort med villkor om alkolås, säger Ted Sönlilja, stabsutredare på Transportstyrelsen.

Där menar man på att det är så lagen är skriven. Transportstyrelsen säger att de bedömer varje fall efter dess speciella förutsättningar. 
– Om föraren uppfyller samtliga krav och förutsättningar beviljas ett sådant körkort. Detta är en möjlighet som är reglerad i körkortslagen.

 Ted Snölilja försvarar myndighetens beslut. Man har sett över den dömde mannens förutsättningar och beslutat efter stränga villkor.
– Ett villkorat körkort innebär att föraren måste installera ett godkänt alkolås i sitt fordon och, om nödvändigt, lämna läkarintyg med provtagningar för att säkerställa fortsatt medicinsk lämplighet för att inneha körkort, säger Ted Snölilja.

Men den dömda föraren måste vara noggrann. Minsta misstag innebär kanske att körkortet ryker för lång tid.
– Alkolåset måste vara installerat i alla fordon som föraren kör, och om det används på fel sätt kan körkortet komma att återkallas, säger Ted Snölilja.

Samtidigt får människor som aldrig åkt fast i en nykterhetskontroll sina körkort återkallade. De omdiskuterade PEth-testerna som görs av sjukvården använder Transportstyrelsen som grund för återkallning. 
– Man ska vara medicinskt lämplig för att inneha körkort, säger Ted Snölilja. 

Det här gör många av de drabbade för PEth-testerna upprörda. 
– Jag har arbetat som busschaufför väldigt länge och blåst i alkolås varje morgon utan en anmärkning, ändå tog de mitt körkort på obestämd tid, säger Teresa Kempe i Oskarshamn. 

Villkor för att få alkolås efter rattfylleri

För den som fått eller riskerar att få sitt körkort återkallat på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri finns det möjlighet att få fortsätta köra med ett alkolås installerat i bilen. Du måste i så fall ansöka om villkor om alkolås.

Vem kan ansöka om alkolås?

För att din ansökan om alkolås ska bli godkänd måste du

  • fått eller riskera att få ditt körkort återkallat på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri (orsakat av alkohol)
  • ha ett körkort från ett EES-land
  • vara permanent bosatt i Sverige.

Du kan inte få ett körkort med villkor om alkolås om rattfylleriet skett med narkotika i blodet eller om du använder narkotika. Behandling med narkotikaklassade läkemedel ska vara ordinerat och får inte innebära någon trafiksäkerhetsrisk. Böter eller fängelsestraff får du även om du får villkor om alkolås, beslutet om alkolås påverkar alltså inte straffet.

Hur lång tid har man alkolås?

Tiden med alkolås är ett eller två år och räknas från när du blir delgiven ett beslut om alkolås. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig den tid som körkortet tidigare varit återkallat.

Villkorstiden är två år i följande fall:

  • om det gäller grovt rattfylleri
  • om du under de fem senaste åren gjort dig skyldig till upprepade fall av rattfylleri till följd av alkoholförtäring

I övriga fall är villkorstiden ett år.

Alkolåset är personligt

Under villkorstiden får du endast köra fordon utrustat med ett alkolås som

  • är personligt
  • godkänt av Transportstyrelsen
  • tillhandahålls av en av de alkolåsleverantörer Transportstyrelsen har godkänt.

Transportstyrelsen ställer även krav på skötsamhet och service på anvisat serviceställe av alkolåset under villkorstiden. Vid misskötsamhet kan beslutet om villkor om alkolås tas bort och körkortet återkallas.
Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER: