Gåtan med James Deans mystiskt försvunna Porsche 550 Spyder kan delvis ha fått en lösning.
Porsche-samlaren Don Ahearn hävdar att han återfunnit transaxeln från dödsbilen – som sägs ha en förbannelse över sig.
– Jag rörde den inte på länge när jag tagit ut den ur trälådan, säger han till Hemmings.com.
För precis 65 år sedan, den 30 september 1955, dog filmstjärnan James Dean i en tragisk bilolycka. Han krockade med sin silverfärgade Porsche 550 Spyder på väg västerut på State Route 46 nära Cholame, Kalifornien.
James Dean krockade med en Ford Tudor som svängde framför honom och dödförklarades vid ankomsten till Paso Robles War Memorial Hospital. Den andra föraren, Donald Turnupseed, klarade sig oskadd och vägrade uttala sig om kraschen fram till sin död 1995.
Efter kraschen såldes bilvraket av James Deans Porsche 550 Spyder till bilbyggaren George Barris som visade upp den över hela USA mot betalning.
Men 1960 försvann bilen spårlöst när den var på väg till Miami med en biltransport. Sedan dess har ingen sett bilen, även om det hävdats att en återfunnits. Enligt legenden sägs det vila en förbannelse över bilen.
Nu visar samlaren Dan Ahearn upp en transxel från en Porsche 550 Spyder som han säger är den ursprungliga och kompletta drivenheten från James Deans bil. Under 30 år har den lagrats i en trälåda och legat gömd. Enligt Ahearn själv har den serienumret 10046, vilket skulle visa att den tillhör James Deans bil.
När Dan Ahearn först återfann transaxeln vågade han inte plockade upp den ur lådan på grund av den påstådda förbannelsen.
– Jag rörde den inte på ett bra tag, säger han till Hemmings.
Inte heller den tidigare ägaren Jack Styles har vågat röra den på 30 år, därför har den blivit liggande i trälådan.
Porsches egna register bekräftar att James Deans bil hade chassinummer 550-0055, vilket motsvarade motornummer 90 059 och växellåda 10 046.
Enligt legenden är alla delar från James Deans Porsche förbannade och kommer att leda till ägarens död. Bland annat påstås motorn, som användes i en annan bil, ha lett till en dödskrasch under en biltävling.
Men Dan Ahearn säger sig inte vara rädd för förbannelsen längre, och vill visa upp delen för världen.
– Jag tror att känslan kring det har förändrats. Många dödades medan de tävlade under den tidsperioden. Bilarna var tunnare och utformade för hastighet, inte för säkerhet, säger han till Hemmings.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter