I juni var 97 procent av alla nya bilar som såldes i Norge elbilar. Siffran imponerar stort på Tesla-grundaren Elon Musk, som lyfter fram landet som ett föredöme för resten av världen.
– Så som det går för Norge, så kommer det gå för resten av världen, säger Musk.
Juni 2025 blev en succémånad för Tesla i Norge. Över 5600 registrerade bilar, vilket är företagets fjärde bästa månad någonsin i landet. De flesta bilar som såldes var av modellen Model Y, och Tesla sålde mer än sex gånger fler bilar som närmaste konkurrent.
Men siffrorna sticker ut i ett globalt perspektiv. Medan försäljningen ökar i Norge, visar Teslas globala resultat en nedgång på 13,5 procent under årets andra kvartal. I onsdags rapporterade företaget att 384 122 bilar levererades världen över – ett tydligt tapp från drygt 440 000 kvartalet innan.
As goes Norway, so goes the rest of the world.
— Elon Musk (@elonmusk) July 2, 2025
Combustion engine cars will be like the steam engine – quaint, but primitive. https://t.co/yOuduv8YWK
Me de siffrorna är det kanske inte så konstigt att Elon Musk vänder blicken mot Norge. På X delade han ett inlägg som lyfte fram att hela 97 procent av de nya bilarna som såldes i landet i juni var utsläppsfria. Musk ser Norge som ett land som ligger steget före – en slags vägvisare för hur resten av världen snart kan se ut, särskilt när det handlar om elbilar.
– Så som det går för Norge, så kommer det gå för resten av världen. Bilar med förbränningsmotor kommer att bli som ångmaskinen – charmiga, men primitiva, skrev Musk.
Det är inte svårt att förstå varför Elon Musk visar intresse för Norge – särskilt i en tid då Tesla har det tufft internationellt.I Europa har företagets marknadsandel nästan halverats, enligt statistik från maj. Förklaringen är dels att modellerna upplevs som gamla, och dels hårdare konkurrens från både europeiska och kinesiska biltillverkare.
Samtidigt har många konsumenter tagit avstånd från Musk, efter hans tidigare engagemang i Trump-administrationen. Fenomenet har kallats ”Tesla-skam”. Men den trenden märks inte i Norge – tvärtom har landet blivit en av Teslas starkaste marknader.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.