Tesla ville ha 100 000 kronor för att reparera en strömlös Model S efter en musattack. Kunden tog Teslan till verkstadsprofilen Fredrik Grufman, som lagade elbilen för drygt 28 000 kronor.
– Nu kommer han dessutom att skaffa tre katter som håller mössen borta i framtiden för de pengar som blev över, säger Grufman.
Förra veckan kunde vi på Carup berätta om hur en svensk bilverkstad ville ha 183 000 kronor för att byta ut en växellåda i en trasig VW Passat GTE från 2017. Men felet reparerades istället av en annan mekaniker för 5 000 kronor. När datorer felsöker bilar föreslår de lätt att stora delar ska bytas ut. Enligt verkstadsprofilen Fredrik Grufman är liknande fall “rätt vanligt”.
För Carup berättar han om ett liknande fall förra veckan med en Tesla Model S-ägare. En mus hade kalasat på inredningen i elbilen och tuggat i sig ett antal kablar, vilket gjorde att Teslan blev strömlös och inte gick att köra. Den fick därför köras med bärgare till Tesla, som kopplade in ström i bilen och felsökte elbilen.


De upptäckte massor av felkoder i elsystemet, och det visade sig att musen hade gnagt sönder en av HVIL-kablarna, vilket effektivt stänger av högspänningen.
– Vilket gör bilen okörbar och att det lilla 12V-batteriet inte längre kan hållas laddat, säger Grufman till Carup.
Tesla servicecenter erbjöd kunden ett kostnadsförslag på 100 000 kronor för en demontering av hela inredningen och byte av hela kabelstammen som musen hade gnagt på. Men kunden tog då kontakt med Fredrik Grufmans verkstad, Grufman Bil.
– Kunden tyckte det var lite dyrt och tog bilen till oss, säger Grufman.
Vid Grufmans verkstad sanerades och reparerades elbilen under ungefär 14 arbetstimmar.
– Efter en grundlig sanering med dammsugare, andningsmask och skyddskläder fick vi bort både mus, avföring och allt som musen hade släpat in i bilen (hästfoder) och vår tekniker kunde sedan reparera de kablar som gått sönder, säger Grufman.
– Totalsumman blev ungefär 28 271 kronor inklusive moms, fortsätter verkstadsprofilen.
Fredrik Grufman och hans kollegor lyckades därmed reparera den strömlösa Teslan för cirka 71 000 kronor billigare än vad Tesla ville ta betalt för reparationen. Enligt verkstadsprofilen var kunden nöjd efteråt. Nu har ägaren pengar över till tre katter som kan vakta Teslan.
– Bilen blev både sanerad och professionellt reparerad med en nöjd kund, avslutar Fredrik Grufman.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.