Mössen åt upp bilens elkablar – får betala chocknotan själv

Möss attackerade Hugo Melanders Hyundai Ioniq och och åt upp kablarna till batteri och elmotor. Nu visar det sig att varken bilens vagnskadegaranti eller bilförsäkringen täcker chocknotan för de stora gnagarskadorna på bilen. 
– Mekanikern uttryckte det att sorkar eller möss ”hållit ett raveparty” och gnagt bort det tydligen begärliga och smakliga höljet på elkablarna i bilen, säger Hugo Melander. 

Gnagarskador på personbilar blir allt vanligare i takt med att möss, sorkar och rättar har blivit vanligare. Kanske beror problemet på att traditionella råttgifter numera är förbjudna i Sverige. Och det gäller att se upp – det är inte säkert att bilförsäkringen gäller. 

Det är något Hugo Melander från Båstad bittert har fått erfara. För ett par år sedan köpte han en ny Hyundai Ioniq Plug-in-Hybrid. Bilen har fungerat klanderfritt fram till helt nyligen.

If vill inte ta ansvar för gnagarskadorna, utan hänvisar till vagnskadegarantin.
Och Folksam som hanterar vagnskadan hänvisar till det andra försäkringsbolaget.

– Bilen har rullat utan problem i två och ett halvt år. Jag bor ju inte i skogen utan i tätort. Bilen parkeras ständigt utomhus och inga av mina grannars bilar har hemsökts av gnagare. När jag skulle starta bilen på påskafton kom det upp en varningstriangel med texten “Kontrollera hybridsystemet”, berättar Hugo för Carup. 

Bilen fick transporteras med bärgningsbil till verkstaden. Det tog tid för verkstaden att hitta felet, men det var allvarligare än någon kunde ana. 
– På verkstaden upptäckte man så småningom, som verkstadsmekanikern uttryckte det, att sorkar eller möss ”hållit ett raveparty” och gnagt bort det tydligen begärliga och smakliga höljet på elkablarna i bilen. Ingenting av denna skadegörelse finns det spår av inne i kupén.

Skadorna efter mössens kalas var omfattande och reparationen kommer att kosta över 40 000 kronor. Delarna kan behöva beställas hem från Sydkorea, och det kan i värsta fall ta sex månader att laga gnagarskadorna. Dessvärre visar det sig att varken bilens vagnskadegaranti via Folksam som lämnas av Hyundai eller den halvförsäkring som Hugo Melander tecknat via If täcker upp för gnagarskador på elektroniken.

– Detta är en plötsligt utifrånkommande händelse och ersätts därmed ej genom maskinskadeförsäkringen. Alla skador som är av yttre åverkan ersätts genom er vagnskadegaranti. I ert fall handläggs denna av Folksam och vi måste därmed hänvisa er till dem, skriver IF i ett brev till Hugo

Nu vill Hugo varna andra för att gnagarskador riskerar att falla utanför försäkringen och vagnskadan om du har olika bolag. 
– Jag har hamnat mellan två stolar. Situationen är inte ersättningsbar vare sig genom If eller genom Folksam. Hade jag haft en helförsäkring i endera bolaget hade ersättning kunnat utgå. 

Hyundai i Sverige bekräftar att vissa skador kan falla mellan den treåriga vagnskadegarantin och bilägarens egen halvförsäkring. För den som ska försäkra en ny bil är det värt att undersöka noga så att inget skydd saknas i de två försäkringarna. 

– Gnagarattacker är aldrig kul. Vagnskadegarantin täcker inte den här typen av skador men det gör däremot Maskin och Elektronikförsäkringen som ingår i Hyundais märkesförsäkring från Folksam, säger Hyundais PR-chef Tobias Joelsson.