För snart 100 år sedan satte ”Mystery” ett otroligt hastighetsrekord. Bilen med två 22,5-liters flyplans-V12:or blev först i världen över 200 mph, 322 km/h. Lagom till jubileet ska bilen renoveras och köra igen.
”The Slug”, eller ”Mystery” som bilen också kallas, blev historisk som världens snabbaste bil den 29 mars 1927. Med hjälp av två Sunbeam Matabele 22,5-liters V12-flygplansmotorer på totalt närmare 1000 hästkrafter lyckades bilen spränga 200 mph-barriären. Bilen byggdes av bilmärket Sunbeam. Idag klarar var och varannan sportbil 322 km/h, men 1927 var hastigheten något verkligt sensationellt.
Rekordet sattes på Daytona Beach av major Henry Segrave inför 30 000 åskådare. Men det höll på att gå riktigt illa. Starka kastvindar fick bilen att sladda på ett livsfarligt sätt. Genom att köra ut bilen i vattnet lyckades major Segrave bromsa den vådliga framfarten. Men trots det bröt ”Mysteri” 200 mph-barriären med minsta möjliga marginal.
Vid körningen i den andra riktningen gick det betydligt bättre. Efter att ha bytt däck noterades en toppfart på 207 mph, motsvarande 333 km/h. Snittet för båda riktningarna blev 328 km/h!
Ända sedan 1958 har bilen stått på National Motor Museum i Hampshire i England. Även om bilen ser ut att vara i museeskick så har mekaniken förfallit och bilen har blivit okörbar. Lagom till 100-årsjubileet ska bilen återställas för att kunna köras och nå svindlade hastigheter igen. Museet söker nu donationer då renoveringen visat sig vara mer kostsam än någon kunde ana. Målet är att kunna göra en ny historisk körning på på Daytona Beach i Florida i mars 2027, sagt 100 år efter det historiska rekordet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter