En av Sveriges mest påkostade Volvo 242 kan bli din. Den läckra Volvon är en dubbel prisvinnare från Vallåkraträffen. Under huven ruvar ett extraordinärt motorbygge – en B230FT på 400 hästkrafter.
– Här har det inte sparats på något, med en budget som översteg 400 000 kr är denna bil är ett mästerverk i alla aspekter, uppger Bilwebauctions.
Att bygga om Volvo 242 är en svensk folksport – och här har det gjorts på ett mästerligt vis. Volvon från 1975 har fått en clean men anslående look. De gigantiska aluminiumstötfångarna anno 1975 som hämtades från säkerhetsbilen VESC har bytts ut mot mer diskreta från en nyare 242 som dessutom är inlagda i karossen.
De kromade listerna är bortplockade, reservhjulsbaljorna är gjorda i GT-style. Kronan på verket är en svart macklackad Grupp A-vinge på bakluckan. Bilen är rejält sänkt och har en häftig stance på 18 tums TSF-hjul med däck i 35-profil. Resultatet är en bil som vunnit två priser på Vallåkraträffen. Så sent som i år var kom den trea i ”Årets häftigaste Volvo och” fick tredjepris för bästa retrolook.
Och då är det som sitter under den läckra karossen minst lika häftigt. Under huven sitter en legendarisk B230 FT, som var en av Volvos sista rödblockare. Den är ombyggd med så många delar att vi inte kan nämna allt här. Men bland annat är den borrad, toppdeckad, har Mahle kolvar, 531 topplock, portade insug och avgaskanaler, mirafrästa ventilsäten, TD04HC20T-7-turbo, bosch 465cc spridare, LH 2.4 insprutning med trimchip. Summan av kardemumman är att gjutjärnsmotorn lämnar omkring 400 hästkrafter med andra spridare och motorstyrning.
För att matcha hästkrafterna krävs lite bättre chassi än vad en 242 från 1975 kommer med i originalutförande. Här har bilbyggaren bytt ut allt som går och använder sig bland annat av Volvo original ambulansstag, BC racing coilovers och mycket annat. Stolar från Sparco ser till att de åkande sitter säkert i svängarna.
– Den är precis ”färdig-byggd” och jag har bara kört den små korta sträckor inne på årets Vallåkraträff, motor har stått på tomgång, svag gas i garaget nån halvtimme innan och sedan bytt olja och filter. Så motorn är ännu inte än ”inkörd” efter byggnation, så det är inte lämpligt att ta ut och trycka gas i bott utan att försäkra sig om att allt fungerar som det ska, berättar ägaren för Bilwebauctions.
För den som vill ha en tämligen unik Volvo 242 är detta ett sällsynt tillfälle. Bilwebauctions bedömer att värdet ligger på mellan 350 000 och 400 000 kronor, vilket får sägas vara humant då bygget kostade över 400 000 kronor. Den nya ägaren behöver göra en ny registreringsbesiktning för att få bilen färdig för gatan.
– En möjlighet för vilken Volvo-samlare eller entusiast som helst. En unik bil med en väl dokumenterad historia vilket garanterar många år av problemfri körning och en speciell plats i hjärtat för dess ägare, meddelar Bilwebauctions.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter