Svenska företag skjuter upp sina bilköp – och nu faller bilförsäljningen i Sverige brant. Momssmäll på 6 miljarder kronor kan ligga bakom.
– Detta är en stor fråga för många företag, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson.
Registreringen av nya bilar i Sverige störtdök i november. Mest av allt föll företagens bilköp. De brukar vara stöttepelaren i den svenska bilförsäljningen. Men i november backade registreringar på företag med 22 procent.
En bidragande orsak kan vara att många företag är oroliga att Skatteverket inte längre godkänner momsavdrag på tjänstebilar. En regeländring som kostar sex miljarder per år för företagen, enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor AB.

– Många företag är oroliga över detta och det är en stor fråga på ekonomiavdelningarna. Reglerna ändrades 1969 och sedan har det varit samma i alla år. Nu har det kommit två EU-domar som Skatteverket tolkar som att de måste ta bort avdragsrätten för moms på finansiella leasingavtal. Det börjar få påverkan på bilmarknaden. Man avvaktar tills Skatteverket har gett klarhet om de nya momsreglerna, säger Ronny Svensson.
Frågan blir en av de hetaste på Stora Tjänstebilsdagen den 11 december.
– Det är en av de största punkterna, vi kommer att prata mycket om detta. Många säger att de anpassat sina avtal utifrån detta, men det är inte säkert att det fungerar, säger Ronny Svensson.
Enligt bilbranschen finns det flera andra faktorer som gjort att nybilarna minskat. Även privatmarknaden föll, men inte mer än fem procent.
– Personbilarnas nedgång i november beror på ett fortsatt svagt konjunkturläge, avvaktande kunder, samt leveransstörningar och förändringar i produktportföljen hos vissa märken, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















