Mobildöden är på väg att krossa Europas bilindustri

Trots floppar för flera nya kinesiska märken är tecknen tydliga. Kina håller på att ta över Europas bilindustri fullständigt. Senaste bevisen är Volvos nya EX30 och att Volkswagens köper in sig i och samarbete med Xpeng. Vi i Europa måste förbereda oss på att vår bilindustri snart flyttat till Kina. 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Minns du hur Ericsson och Nokia tillverkade mobiltelefoner för glatta livet i stora svenska och finska fabriker för drygt 20 år sedan? Fabrikerna sågs som säkra tillväxtraketer för framtiden. Fortfarande är aktiekurserna i Ericsson och Nokia en bråkdel av vad de var år 2000.

Det som hände var att telefoner som kunde produceras billigare i Kina gjorde att lönsamheten sjönk och att färre ville köpa Ericssons och Nokias lurar. Ovanpå det kom Apple iPhone som ställde allt på ända år den 9 januari 2007. Idag görs såvitt jag vet inte en enda telefon i Europa. Apple iPhone designas och utvecklas till största delen i USA, medan lurarna sätts samman i Kina. Ändå går det att ta flera gånger mer betalt för en telefon idag än när Ericsson skruvade ihop telefonerna i Sverige. 

Xpeng och Volkswagen ska nu utveckla nya elbilar tillsammans i Kina. De tyska ingenjörerna har svår att få mjukvaran att fungera.

När det gäller bilindustrin håller både tillverkningen och den tekniska utvecklingen på att flytta till Kina. Vi i Europa hänger helt enkelt inte med i det höga tempot i Kina. Vi kan fnysa åt nya kinesiska bilmärken som floppar i Europa, men sanningen är att bilarna på många sätt är tekniskt överlägsna de vi utvecklar här hemma. Inte minst när det gäller mjukvaran, där många europeiska bilmärken verkar famla i mörkret. 

Ett exempel är Volvo EX30. På kort tid har kinesiska ingenjörer hos Geely tagit fram en otroligt flexibel elbilsarkitektur vid namn SEA som verkar överlägsen den SPA2-arkitektur svenska ingenjörer samtidigt utvecklat. Volvo EX30 håller tidsplanen, bilen är relativt lätt och har prestanda i yttersta framkanten.

Volvo EX30 från Kina är lätt, snabb och billig, till skillnad från Volvo EX90 från Sverige och USA som är tung, långsam och försenad.

Den svenskutvecklade och USA-byggda Volvo EX90 är istället en av marknadens absolut tyngsta elbilar (2818 kg), den är kraftigt försenad på grund av mjukvaruproblem. Prestandan gör att den är frånåkt när bilen kommer.  Dessutom har den kinesiska EX30 en vinstmarginal på 15-20 procent trots sitt låga pris. Vilken arkitektur och vilket byggland skulle du satsa på för kommande modeller om du satt i Volvo Cars styrelse? 

Att Audi och Volkswagen tvingas samarbeta med kinesiska SAIC och Xpeng för sina kommande elbilar är ett prestigenederlag för tysk ingenjörskonst. De tyska märkena klarar inte av att snabbt få fram attraktiva elbilar med fungerande mjukvara för att möta marknadens behov. Lösningen blev att Volkswagen köpte 4,99 procent av Xpeng och att bolagen nu ska utveckla bilar ihop i Kina. Audi ska samarbeta med statsägda SAIC om en elektrisk prestigebil. Audis egna modeller är kraftigt försenade på grund av mjukvarutrassel. Är detta den nya definitionen av Vorsprung durch Technik? Volkswagen har problem med att sälja sina ID-modeller som lanserades för 4-5 år sedan. Redan nu öppnar Oliver Blume, chef för VW Group för att Xpeng-bilarna ska sälja i hela världen. 

Tecknena är tydliga, Kina leder utvecklingen och de hungriga kinesiska ingenjörerna verkar köra i åttor runt sina europeiska kolleger. Bilarna blir dessutom avsevärt billigare att tillverka i kinesiska fabriker. Nu sägs det att europeiska fabriker ska spara sig ikapp, det lär knappast vara en lösning. Dyr arbetskraft är inte den största utmaningen, att vi inte är i teknisk framkant är betydligt mer problematiskt. 

Utvecklingen med att Kina styr bilindustrin både för etablerade märken som Audi, Volvo och Volkswagen och via en hord med nya märken känns som en snöboll som inte går att stoppa. Vi har bara sett början. Blir Nio nästa uppköpskandidat? Spänn fast säkerhetsbältet och gör er beredda på en skumpig resa det närmaste decenniet.