Farlig miss 8 gånger vanligare hos äldre förare

Äldre förare sticker ut i statistiken när det kommer till ett särskilt misstag bakom ratten. Nu ska nya krav på bilar införas för att minska risken.  

En grupp som sticker ut i statistiken bland dödsolyckor är äldre förare. 40 procent av de som dött i trafiken i år är över 65 år. Samtidigt står de som är över 75 år för 22,5 procent av dödsfallen. Frågan om äldres överrepresentation bland omkomna i olycksstatistiken har diskuterats länge, men svaren är få. Och väldigt lite forskning görs.  

Men nu visar en ny studie från Japan att förare över 75 år har 8 gånger större risk att ta fel på gas- och bromspedalen, skriver Motor. Varje år inträffar flera olyckor i världen på grund av fenomenet. Vad det beror på är inte klarlagt. I Norge har det nyligen skett två olyckor med äldre personer som hade kunnat bero på ett sådant misstag. En äldre man dog och en annan skadades, men än så länge är incidenterna inte helt utredda och vi vet fortfarande inte orsaken bakom de plötsliga accelerationerna.

En Volvo elbil skenade ut från ett parkeringsgarage i Norge och föraren avled. Något fel har inte kunnat hittas på bilen och olycksorsaken är oklar.

I statistiken går det även att se att bilar med automatlåda ofta är inblandade när det kommer till allvarliga olyckor där föraren tagit fel på gas och broms. En anledning till det kan vara att många nya bilar med automatlåda har en växelspak som är utformad på ett annorlunda sätt vilket med stor sannolikhet kan förvirra äldre förare. I Storbritannien inträffar sju av åtta olyckor där föraren tagit fel på gas och broms i bilar med automatlåda, enligt Motor. 

FN vill minska på risken för äldre att att ta fel på pedalerna är FN. I en ny rapport slår de larm om att olyckorna har ökat markant de senaste åren och vill därför införa nya regler. FN vill främst att biltillverkare ska öka säkerheten när det kommer till bilarnas acceleration. Reglerna kallas för ACPE och kommer att implementeras successivt, men några kommer att debutera redan nästa år. ACPE går att definiera som ett system vars uppgift är att upptäcka felaktig användning av gaspedalen. 

Norska NAF:s bilexpert Benny Christensen hyllar reglerna.
– Jag tycker att det är väldigt bra att bilbranschen får nya regelverk kring detta. Kanske har vi nått en punkt där det är för lätt att starta bilen. Det är trevligt om bilens säkerhetssystem kan bidra till att begränsa skadeomfattningen vid förarfel, säger han till Motor.

Några av kraven som kommer ställas på nya bilar för att minska pedalmissen:

ACPE-systemet ska kunna begränsa oavsiktlig acceleration när en felaktig användning av gaspedalen upptäcks, både när det finns ett hinder framför bilen (vid körning framåt) och bakom bilen (vid backning).

En snabb och betydande rörelse av gaspedalen (över 70 procent av pedalens rörelse, med en hastighet av minst 400 procent per sekund och som når minst 90 procent av maxläget) ska anses vara en felaktig användning av gaspedalen .

ACPE-systemet måste kontrollera accelerationen när fordonet accelererar från stillastående. Systemet ska begränsa accelerationen för att förhindra eller minska en kollision med ett hinder placerat 1,0 till 1,5 meter framför eller bakom bilen, förutsatt att vissa villkor är uppfyllda.
LÄS MER: