Det finns flera knep för att parkera säkert i en brant backe, men det är lätt att glömma bort dem. Med rätt tips kan du undvika allvarliga incidenter, och här får du viktiga råd för hur du parkerar i både uppförs- och nedförsbacke.
Att hitta en bra parkeringsplats kan vara stressigt, särskilt i storstäder eller när man är på semester på en ny plats. Ibland finns det helt enkelt inga bra platser tillgängliga. Och i vissa fall behöver man ta en parkeringsplats som man egentligen är tveksam till – exempelvis i en brant backe. Men det finns saker att tänka på för att göra parkeringen säkrare.
Bilen riskerar att börja rulla när man parkerar i backe. Det är heller inte alltid enkelt att köra iväg, och därför är det viktigt att vara extra försiktig. När du måste parkera i en backe eller sluttning, bör du helst parkera i en nedförsbacke. Det gör det lättare att köra iväg och du slipper backa in i parkeringsfickan i uppförsbacke.
När du parkerar i en nedförsbacke ska framhjulen vridas åt höger – mot trottoarkanten. Helst ska däcket lätt nudda vid kanten. Då förhindrar du att bilen rullar iväg rakt nedåt, trottoaren hindrar bilen från att rulla iväg. Om du parkerar i uppförsbacke – vrid hjulen åt vänster. Det händer lite olika beroende på om det finns en trottoarkant eller inte. Om trottoarkant finns kommer hjulen rulla in mot trottoarkanten och stanna där. Om det inte finns någon trottoarkant kommer bilen åtminstone att rulla bort från trafiken och in i vägkanten istället för ut i körbanan.
Om din bil har manuell handbroms är det viktigt att dra åt den ordentligt. Men det räcker inte alltid med handbromsen – du bör också lägga växeln i rätt läge. Om du parkerar i uppförsbacke med en manuellt växlad bil ska också du lägga i ettans växel. Om du har automatväxel ska du alltid lägga växeln i läget “P”, enligt Tyska ACE Auto Club Europa.
Parkerar du i en nedförsbacke ska du istället lägga i backväxeln. Att bara förlita sig på handbromsen kan uppfattas som vårdslöst av försäkringsbolaget. Detta kan i värsta fall leda till att du inte får ersättning om bilen skulle börja rulla och orsaka skador – det riskerar att bli en dyr historia.
Har du automatväxel ska spaken alltid stå i ‘P’ och handbromsen dras åt. Det kan verka onödigt, men när växelspaken står i ‘P’ låser en mekanisk spärr växellådan. Den spärren kan dock gå sönder vid stor belastning, till exempel om bilen står i en brant backe. Därför är det rekommenderat att du även drar åt handbromsen på bilar med automat. Glömmer du detta i Sverige och bilen rullar iväg och orsakar skador, kan du få böter.
På väldigt branta vägar kan man använda särskilda stoppklossar under hjulen. De finns att köpa för omkring en hundralapp. Stoppklossar är särskilt rekommenderat för släpvagnar med en totalvikt över 750 kg. I Tyskland är faktiskt dessa stoppklossar lagkrav för tvåaxlade släpvagnar över 750 kilo och för fordon över 4 ton.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.