Han körde över bron och fick en avgift på fyra kronor. Men någon faktura kom aldrig fram från Transportstyrelsen. Nu får han en straffavgift som är 7500 procent högra än ursprungsbeloppet.
– Min känsla var en blandning av ilska och uppgivenhet, säger Mattias Sjöstrand.
En bister höstdag i november körde Mattias Sjöstrand över nya Skurubron i Nacka utanför Stockholm. Den nya bron har en avgift på fyra kronor per passage. Han tänkte inte så mycket på det eftersom han har autogiro på betalningar till Transportstyrelsen.
– Jag körde med bil över Skurubron. Jag har sedan länge autogiro hos Transportstyrelsen men hade tydligen missat att man behöver tre separata sådana, inte bara de två som jag hade ordnat. Något brev kom aldrig med posten, säger han.

Många tror kanske inte att Transportstyrelsen inte skickar ut så låga belopp som fyra kronor. Men nyligen blev Mattias varse om att fakturan på fyra kronor försvunnit någonstans på vägen. Ett kravbrev damp ner i brevlådan. Och med en kravavgift som var 7500 procent högre än ursprungsbeloppet på fyra kronor.
– Min känsla var en blandning av ilska och uppgivenhet. Med alla de utmaningar som det svenska samhället idag står inför, är det på fullaste allvar indrivandet av fordringar om fyra kronor vi fokuserar på? Och så har vi den påförda straffavgiften motsvarande en årsränta om över 65 000 procent! Det är ju helt surrealistiskt, säger han.
Han tycker det finns mycket att invända mot systemet. Det visade sig att man behöver tre olika autogiron om det ska fungera.
– Det finns mycket att invända. Först och främst skall det vara lätt att göra rätt, och svårt att göra fel. Här är det precis tvärtom. Som enskild skall man förstå skillnaden mellan Transportstyrelsens tre olika skatter och avgifter, och att man behöver koppla på ett separat autogiro för var och en av dem.
Transportstyrelsen bekräftar att de skickar ut fakturor även på fyra kronor. Men de följer bara politiska beslut och det som står i förordningen för infrastrukturavgifter. ” Infrastrukturavgift ska betalas senast den sista dagen i den andra kalendermånaden efter den månad som beslutet avser”, står det i reglerna.
– Skrivelsen ger inte utrymme för Transportstyrelsen att samla avgifter för passager för flera månader. Det gör att det skickas en faktura varje månad till de fordonsägare vars bil har passerat en betalstation. Det aktuella fordonet torde ha passerat Skurubron vid ett enstaka tillfälle och därmed fått en avgift på fyra kronor, säger Jonny Geidne, senior analytiker på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen måste rätta sig efter politikernas instruktioner. På sikt hoppas de kunna lösa så att det inte behövs flera autogiron. Men just nu måste pengarna in på olika konton.
– Storleken på förseningsavgiften är politiskt beslutad och finns också den angiven i ovan nämnda förordning 10 §. Rimligheten i den är inget vi som myndighet värderar, säger Jonny Geidne.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter