Stellantis

Mirakelbatteriet som ska rädda biljätten

Stellantis gör stora framsteg med nytt mirakelbatteri. Det kan rädda biljättens ur krisen. Nu har batteriet haft världspremiär på vägarna.

De har pausat fabriker i hela Europa i höst. Återkallat många bilar. Gått back skrämmande mycket. Men här är nya hoppet. Stellantis-gruppen testar en ny typ av batteriteknologi, som de kallar för Intelligent Battery Integrated System (IBIS). Och nu har Stellantis officiellt börjat testa batteriet på väg, i en Peugeot E-3008, som är byggd på STLA medium-plattformen.

IBIS-batteriet har flera stora fördelar jämfört med vanliga batterier. Det ger upp till 10 % bättre energieffektivitet och 15 % högre effekt (172 kW jämfört med 150 kW) utan att batteriet blir större. Det betyder bättre prestanda och längre räckvidd för bilen. Batteriet gör också bilen upp till 40 kg lättare, och frigör upp till 17 liter utrymme. Och även laddningen går snabbare. Tidiga tester visar att laddtiden kan minska med ungefär 15 %, samtidigt som energiförbrukningen kan bli 10 % lägre.

I denna bil testas det nya batteriet på vägarna. Bild: Stellantis
FördelBeskrivning
Effektivitet och prestandaUpp till 10 % förbättring av energieffektiviteten och 15 % ökning av effekten (172 kW vs. 150 kW) med samma batteristorlek.
Vikt- och platsbesparingMinskar fordonets vikt med upp till 40 kg och frigör upp till 17 liter volym, vilket ger bättre aerodynamik och designflexibilitet.
Snabbare laddningTidiga resultat visar en minskning på 15 % i laddtid, tillsammans med en energibesparing på 10 %.
Förenklad serviceEnklare underhåll och ökad potential för återanvändning av använda batterier i både bilar och stationära applikationer.
Källa: Motor.no
Batteriet ger upp till 10 % bättre energieffektivitet och 15 % högre effekt, utan att batteriet blir större. Bild: Stellantis

IBIS integrerar växelriktare och laddfunktion direkt i batteriet, oavsett batterikemi eller användningsområde. Enligt Stellantis kan denna arkitektur hantera både växelström och likström, och leverera elektricitet direkt till motorn eller elnätet, samtidigt som den försörjer fordonets 12-voltsnät och hjälpsystem.

IBIS är resultatet av ett långvarigt samarbete mellan Stellantis och Saft, där utvecklingen har pågått i över sex år. Nu har tekniken nått en viktig milstolpe efter sin världspremiär ute på vägarna. Planen är att IBIS ska börja användas i produktionsfordon mot slutet av decenniet. Med det tar den krisdrabbade jätten ett viktigt steg mot framtidens elbilar. Och kanske kan batteriet hjälp Stellantis att vända svackan.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt