Liten repa i batteriet på elbil skulle kosta 200 000 kronor. Många biltillverkare säljer inte lösa batterilådor.
– Det här batteriet hade en liten skada i botten, mycket liten – men tillräcklig för att kylflänsarna fått en smäll, säger mekanikern Jesse Haapala.
Elbilsbatterier har visat sig hålla för fler mil än de flesta tror. Med enstaka undantag står sig många elbilar bättre än vissa förbränningsmotorer när körsträckan blir extremt lång. Men det finns sårbarheter som ägare måste se upp med. Om elbilen tar i något under bilen riskerar batteriet att skadas, trots att skadorna kan verka minimala.
Finländske kändismekanikern Jesse Haapala får in en nästan ny Hyundai Ioniq 6 till sin elbilsverkstad. Bilen har en knappt synbar repa i batteriet, bara några millimeter. Men det visade sig bli ett kritiskt fel. Elbilen har ett kylsystem som sitter i botten på batteriet och det kan slås ut av små skador. Bilen har ett extra plastskal som skyddar botten av batteriet, men i det här fallet räckte det inte. Genom att elbilar har längre hjulbas för att få plats med ett stort batteri blir de extra känsliga för körning över hinder, till exempel ramper.
– Bottenskyddet har redan tagits bort tidigare, men här ser man en buckla. En är tilltryckt och det fanns dessutom en till med liknande skada. Det hotar vätskekylningen i botten, och det är en riskpunkt i de här batterierna. Kylningen ligger i undersidan, och samma konstruktion används bland annat av Volkswagens MEB-plattform. De har haft precis samma problem, säger mekanikern.
Genom att kylkanalerna sitter i botten på batteriet måste hela höljet bytas ut. Men det visar sig att Hyundai inte säljer lösa höljen. Istället skulle ägaren bli tvungen att köpa ett helt nytt batteri för omkring 200 000 kronor. Men mekanikern finner som tur är på råd. De råkar ha ett oskadat batterihölje från en Kia EV6 i verkstaden. Det visar sig att höljet är identiskt med det i Hyundai Ioniq 6. Kia och Hyundai ingår i samma koncern och elbilarna delar mycket av tekniken mellan sig.

– Det här höljet kan man faktiskt inte köpa direkt från Hyundai eller Kia – i alla fall fick inte vi tag i ett trots försök. De säljer bottenskyddet separat, även locket, men själva höljet med kylkanaler säljs bara ihop med ett helt nytt batteri, och det är förstås väldigt dyrt. Här ersätter vi det därför med ett begagnat, helt hölje. På det sitter även ett plastskydd undertill. Det är väldigt tunt – klarar inte mycket tryck alls. Jag skulle verkligen rekommendera ett ordentligt skydd i metall även på dessa, säger Jesse Haapala.
Mekanikern demonterar batterimodul efter batterimodul från det skadade batteripacket. Han lyckas koppla ihop dem och säkerställer att de sitter korrekt monterade med kylpasta mot kylsystemet i botten. Det är detta som är den sårbara delen i konstruktionen. En liten inbuktning på några millimeter kan blockera kylsystemet och leda till skador på battericellerna.

– Skadan var egentligen väldigt liten, men eftersom kylkanalerna där nere nästan var igensatta gick det inte att lämna det så. Märkesverkstaden gjorde helt rätt som beslutade att byta hela höljet. Höljet säljs inte separat från märket – bara bottenskyddet och locket, men inte själva strukturen. Samma sak har jag sett hos flera andra tillverkare, vilket är lite märkligt. Som tur är går det att få tag på höljen till många märken ändå, säger han.
Transplantationen lyckades och patienten överlevde. Nu ska han ta sig an nästa elbil, som också fått en repa i batteriet.
– Nu får Hyundai åter ge sig ut på vägarna. Sedan tar vi nästa, en Jaguar I-Pace, som också har en buckla i batteribotten. Där blev verkstadens kostnadsförslag ganska rejält – hela batteriet skulle bytas.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter