Miljöpartiet vill införa en skrotningspremie på 20 000 kronor för den som skrotar sin fossilbil. Pengarna kan användas till elbil, månadskort i kollektivtrafiken, bilpool eller elcykel. Dessutom ska hushåll kunna få bidrag till att leasa elbil.
– De bränsleprissänkningar som de andra sju partierna har aviserat, de pengarna går framför allt till hushåll med höga inkomster, säger MP:s språkrör Märta Stenevi.
Under söndagen höll Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi och Per Bolund ett sommartal inför valet. De presenterade flera satsningar på elbilar samtidigt som de vill stoppa skattesänkningar på bensin och diesel.
Miljöpartiet vill införa en leasing-bilcheck på 1 500 kronor i månaden för hushåll som vill köpa elbil men inte har råd att ta lån. Bidraget ska ges till de som har en årsinkomst på under 340 000 kronor. Satsningen beräknas kosta fyra miljarder kronor per år.
För att få bort äldre fossilbilar vill Miljöpartiet införa en skrotningspremie på 20 000 kronor för den som skrotar en fossilbil. Framförallt är det de 1,2 miljoner bilar som är 15 år eller äldre som partiet vill få bort från vägarna.
Skrotningspremien ska kunna användas till ny eller begagnad elbil, månadskort i kollektivtrafiken, bilpool eller elcykel.
– Vi vill göra det möjligt för alla människor, oavsett vilken inkomst man har, att kunna transportera sig på ett hållbart sätt, säger språkröret Per Bolund.
Miljöpartiet vill får bort människor ufrån beroendet att bli sittande med en gammal bensin- eller dieselbil som måste tankas för dyra pengar.
– Vi är oroliga över att det kan bli en fattigdomsfälla att människor, som inte har så höga inkomster att man kan köpa en elbil, blir sittande med en gammal bensin- eller dieselbil.
För att alla ska kunna ladda sin elbil ska en ”rätt-att-ladda”-garanti införas, som gör att alla har rätt att ladda elbil på jobbet och bostaden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter