Det finns över 6 miljoner bilar i Sverige som går på bensin och diesel men bara 166 000 elbilar. Nu öppnar Miljödepartementet för ekonomiskt stöd till elkonvertering i framtiden, uppger TT.
– Målsättningen är ett regelverk för konverteringskit som ska omfatta både arbetet och komponenter, säger Tove Kullenberg, pressekreterare hos klimat- och miljöministern.
Försäljningen av nya elbilar slår rekord i Sverige, och ungefär var tredje ny bil är helt elektrisk. Men det tar lång tid att byta ut hela fordonsflottan, särskilt som leveranstiderna på nya elbilar är extremt långa.
Hittills har det inte funnits något stöd för att elkonvertera sin förbränningsbil, men ett stöd kan komma i framtiden, uppger TT. Kostnaden är än så länge en tung kostnadspost. Olika företag uppger att det kan kosta mellan 300 000 kronor och en miljon att konvertera en elbil i Sverige. En ny elbil får 70 000 kronor i klimatbidrag, men den som vill konvertera sin gamla bil får betala allt själv, trots att det sannolikt är bättre för klimatet.
– Det är viktigt att känna till är att själva konverteringsarbetet inte är särskilt dyrt, omkring 15 000 kr. Däremot kostar enbart ett nytt elbilsbatteri och andra nödvändiga komponenter omkring 250 000 kronor. Det är tveksamt om stöd för själva arbetet att konvertera skulle ha någon effekt på intresset, uppger Tove Kullenberg, pressekreterare hos klimat- och miljöministern i ett mejl till TT.
Just nu pågår ett arbete för att ta fram internationella bestämmelser för elbilskonvertering baserat på EU:s typgodkännandekrav för nya eldrivna fordon. Då kan även ett ekonomiskt stöd för elkonvertering komma.
– Målsättningen är ett regelverk för konverteringskit som ska omfatta både arbetet och komponenter. När väl ett UNECE-regelverk finns på plats så skulle frågan om ekonomiskt stöd för konvertering, inklusive komponenter kunna bli aktuell, uppger Tove Kullenberg. Hur stort stödet kan bli och när det kan komma är oklart i dagsläget.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter