Mercedes offensiv: Liten G-klass – 36 nya modeller

Mercedes svenske vd Ola Källenius laddar för en enorm modelloffensiv. Närmsta åren ska 36 nya eller uppdaterade bilar rullas ut. Mercedes kommer med en liten G-klass och E-klass som elbil. 

Mercedes är under hård press och vinsten faller snabbt. Stora sparpaket väntas slå mot de tyska bilbyggarna. Nu ska vd Ola Källenius bromsa fallet med en stor offensiv av nya modeller. Fram till 2027 kommer 17 nya eller uppdaterade elbilar. Mercedes satsar också på förbränningsmotorer och 19 nya modeller kommer. 

Den största godbiten som Mercedes bjöd på i en stor presentation på sin kapitalmarknadsdag är en mindre G-klass, nu med litet g. Dessutom kommer E-klassen snart som elbil. Vi kan också förvänta oss en ny GLC både med el- och förbränningsmotor. Lyxbilarna S-Klass, GLE och GLS kommer att uppdateras.

Mercedes förbereder en enorm modelloffensiv närmaste åren, avslöjade de på sin kapitalmarknadsdag.
En liten version av G-klassen, kallad g, var den största nyheten.
Elbilarna ska se ut mer som förbränningsbilar. Vi kan vänta oss en riktig Mercedesgrill, och en stjärna ovanpå motorhuven.
Nya CLA som snart visar blir företagets första riktiga mjukvarudefinierade bil.

Nya lilla g-klass presenteras väl dold och inslagen i brunt papper. Men den verkar gå i precis samma stil som stora G-klass som funnits sedan 1979. Med kort hjulbas och stora stötfångare kan den bli mer den ursprungliga terrängbilen än dagens lyxversion. Troligen blir nya g-klass helt elektrisk. 

Mercedes är på väg att skrota EQ-beteckningarna. Dagens EQE är ingen försäljningssuccé och kommer att ersättas av en en elektrisk E-klass. Samtidigt visar Ola Källenius upp Mercedes nya designspråk. Bilarna ska få ett mer klassiskt Mercedes-utseende med mer kantig design och tydligt markerade grillar som på en klassisk Mercedes. De kommer att få stjärna både mitt i grillen och på motorhuven. En klassisk grill från 1960-talet visas upp tillsammans med de kommande modellerna. 

Besparingar och nya modeller ska göra Mercedes mer lönsamt igen, hoppas vd Ola Källenius.

Mercedes marginal pressas till sex procent i år. För att komma tillrätta med vinstraset ska tillverkningskostnaderna sänkas med 10 procent. Det ska dels göras genom att sänka materialkostnaderna tillsammans med underleverantörer. Dels ska produktion flyttas från Tyskland till bland annat Ungern. 
LÄS MER: