Vem är ansvarig när du krockar med en självkörande? Mercedes meddelar nu att de tar ansvar för olyckor när deras nya Drive Pilot är aktiv, uppger Road and Track.
Mercedes presenterade för några månader sitt nya Drive Pilot-system. Det är det första där du får släppa ratten. Mercedes blev då först i världen med självkörning där du får släppa ratten och ägna dig åt annat än bilkörning. Ännu så länge är systemet bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h. Mercedes hann därmed före Tesla, där föraren måste vara ständigt beredd på att ta över körningen.
Frågan är då vem som blir juridiskt ansvarig om bilen kraschar när självkörningen är aktiverad när du tittar på film? Mercedes bekräftar nu för Road and Track att de tar fullt ansvar för olyckor när Drive Pilot är i drift. En krock blir Mercedes ansvar och inte ditt.
– Vid slutet av förra året var vi den första biltillverkaren] att få internationell certifiering för ett nivå 3-system, säger Drive Pilots utvecklingschef Gregor Kugelmann till Road & Track.
Mercedes ansvar för olyckor kan göra att systemet lättare godkänns av olika tillsynsmyndigheter. Drive Pilot har fler säkerhetssystem, bland annat extra strömförsörjning till kritiska system. Den använder högkvalitativ bildbehandling och LiDAR-skannrar och sammanställer positionsdata från GPS-, Galileo- och Glonass-satelliter för vägledning. När systemet väl ska kopplas ur får föraren en varning under 10 sekunder. Enligt Mercedes klarar systemet hastiga manövrar från andra bilar, snabba inbromsningar och skräp på vägen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter