Mercedes-Benz elbil Vision EQXX har slagit rekord i räckvidd och effektivitet. Bilen klarade lätt över 100 mil med 15% kvar i batteriet.
– Vi gjorde det! Klarar över 1 000 kilometer med lätthet på en enda batteriladdning, en milstolpe i utvecklingen av elbilar, säger Mercedes svenske vd Ola Källenius.
Mercedes Vision EQXX är en konceptbil, men den är minst sagt körklar. Bilen har nu testats i verklig trafik och kör över 100 mil på en enda laddning. Starten skedde i Sindelfingen i Tyskland över de schweiziska alperna och norra Italien, till slutdestinationen Cassis på Côte d’Azur i Frankrike. Vision EQXX klarade utan ansträngning mer än 1 000 km (621 miles) i vardagstrafik, på en enda batteriladdning. Förhållandena var långt ifrån optimala. Resan startade under kalla och regniga förhållanden och genomfördes i normala väghastigheter, inklusive långvarig körning på snabba filer i upp till 140 km/h på den tyska autobahn och nära hastighetsgränsen på andra håll.
När elbilen kom fram till Côte d’Azur fanns det 15 procent kvar i batteriet, vilket indikerar att bilen skulle kunna hörts 14 mil ytterligare. Den genomsnittliga förbrukningen var rekordlåga 8,7 kWh per 100 kilometer (7,1 kWh per 62 miles).
– Vi klarade det! Klarar mer än 1 000 kilometer med lätthet på en enda batteriladdning och en förbrukning på endast 8,7 kWh/100 km i verkliga trafikförhållanden. VISION EQXX är den mest effektiva Mercedesen vi någonsin byggt. Teknikprogrammet bakom det markerar en milstolpe i utvecklingen av elfordon, säger Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz Group AG.
Det finns flera innovationer i Vision EQXX som skapar den rekordlånga räckvidden. Med sitt låga cd-värde på 0,17 glider den genom fartvinden. Bilen har designats som en vattendroppe bakåt. Dessutom är spårvidden mindre bak än fram. Det innebär att bakhjulen rullar i fartvinden från framhjulen. Däcken från Bridgestone är extremt lättrullade och i den smala dimensionen 185/65 R 20.
Bilen har en lättviktskonstruktion som gör att den väger rekordlite för att vara en elbil. Tomvikten är endast 1755 kg. Hemligheten bakom den låga vikten är att karossen är gjord i kolfiber och kompositmaterial. Dessutom är batteriet på 100 kWh 30 procent lättare och 50 procent mindre än ett vanligt elbilsbatteri. Den elektriska drivningen har utvecklats i samarbete med experterna från Mercedes-AMG Petronas F1 Team.
Dessutom används bromskraftåtervinningen på ett nytt och effektivare sätt. Bromsskivorna som är gjorda av aluminium behöver knappt användas. Dessutom har bilen ett solcellstak med 117 solceller som adderade på ungefär 25 km räckvidd under 100-milaresan. Dessutom finns ett nytt system för att kyla och värma bilen och batteriet, bilens dator öppnar olika kylkanaler runt batteriet. Sist men inte minst finns en effektivitetsassistent som ger föraren tips för en bättre körstil. Effektivitetsassistenten ger information om energiflöde, batteristatus, topografi och även vind- och solriktning och intensitet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter