Mercedes har lyckats ladda med 1000 kW, en megawatt, utan att skada batterierna. Milstolpen öppnar nya möjligheter för elektriska fordon.
– En enastående ingenjörskonst, säger Rainer Müller-Finkeldei, chef för Mercedes-Benz Trucks Product Engineering.
De snabbaste elbilarna i produktion kan idag ladda med maxhastigheter på uppemot 300 kW. I framtiden kan vi dock få se betydligt högre effekter. För eldrivna lastbilar är det en nödvändighet om de ska vara ett lönsamt alternativ till diesel. Mercedes meddelar nu att de gjort lyckade försök med att ladda sin elektriska lastbil e-Actros med 1000 kW – en hastighet som jämförs med att bryta ljudbarriären för ett flygplan.
– Det första framgångsrika megawatt-laddningstestet med vår elektriska lastbil är ett enormt steg framåt. Inom branschen benämns redan en laddningskapacitet på mer än 700 kilowatt som MCS-laddning (Megawatt Charging Standard). Vi förstår dock vikten av att våra kunder kan ladda eActros 600 med hela 1 000 kilowatt och därmed dra nytta av korta laddningstider med lång räckvidd. Vi arbetar nu i full fart för att ta MCS-tekniken i vår eActros 600 till seriemognad, säger Peter Ziegler, chef för E-Charging Components, Mercedes-Benz Trucks.
Produktionsversionen av eActros 600 som kommer nästa år får dock nöja sig med 400 kW snabbladdning till att börja med, men Mercedes kommer att låta kunder installera 1000 kW i efterhand. Den nya lastbilen får en räckvidd på 50 mil, vilket ställer nya Volvo FH Aero Electric rejält i skamvrån. Volvos flaggskepp tar sig bara 30 mil på en laddning.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter