Nu rycker Mercedes bort stora delar av maskeringen från sin nya elbil CLA. Carups vakne läsare René Flap Hansen fångade de hemliga bilarna på Lugnet i Falun. Mercedes lovar att nya elbilen ska överträffa Tesla.
Mercedes elbilar har haft ett kämpigt år och förlorat stort i försäljning. Köparna har inte varit ohämmat positiva till de tvålformade EQ-bilarna som inte liknar en vanlig Mercedes. Om några månader visas elbilen som ska vända utvecklingen: Nya Mercedes CLA.
Den får spjutspetsteknik som gör att den ska slå Tesla i både räckvidd och effektivitet. Toppversionen ska komma 75 mil på en laddning. Genom en tvåväxlad låda ska förbrukningen nå rekordlåga 12 KwH per 100 km.
Hittills har vi fått se prototyper och kraftigt maskerade bilar. Men nu har en av Carups påpassliga läsare fotograferad betydligt mer demaskerade CLA-bilar. I lördags stannade en stor karavan med Mercedes-bilar på Lugnet i Falun. Med på resan fanns också två SUV:ar som är så hemliga att Mercedes täckte över dem med presenningar.
– Bilderna togs sent på lördag kväll på Lugnet. Alla bilarna var försvunna på morgonen dagen efter. Allting inne i bilarna var helt övertäckt, berättar danske Carup-läsaren René Flap Hansen.
Uppenbarligen kommer CLA även att släppas i en SUV-version, troligen kallas den GLA. Det kommer också en bensinhybrid med en fyrcylindrig motor som utvecklats tillsammans med Geely och som tillverkas i Kina. CLA-modellen blir cirka 4,80 meter lång, så det handlar om bilar som ska kunna konkurrera med Tesla Model 3 och Model Y.
Mercedes har också låtit flera journalister provåka maskerade exemplar av nya elektriska CLA i Alperna. Än så länge får de inte köra, utan bara sitta bredvid. Men elbilen verkar uppenbarligen vara ett stort tekniskt framsteg för Mercedes. Flera detaljer är starkt inspirerade av Tesla.
– Du får inte se interiören ännu. Den har ramlösa fönster och ett glastak. Den kommer ha mellan 204 och 544 hk.Tesla är lite av en förebild, uppger youtubekanalen Car Crash Review.
Det mest epokgörande med CLA är att den slår andra elbilar i termer av energieffektivitet.
– Tvåväxlad växellåda för högre effektivitet. Vi toppade på 93 procents effektivitet, det är ett extremt bra värde, berättar Mercedes chefsingenjör för projektet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter