Mercedes börjar använda silikon i sina elbilsbatterier. Den nya tekniken kan förlänga räckvidden med 20-40 procent och beskrivs som en ”gamechanger”. Först ut med superbatteriet blir elektriska G-klass EQG.
Mercedes-Benz tillkännager nu att de kommer att börja använda batterier där anoden görs av silikon. Det nya batteriet ska ge 20 till 40 procent högre energitäthet jämfört med dagens batterier där anoden görs av grafit. En fördel är att silikonet minskar tillverkarens beroende av Kina.
Batteriet tillverkas av startupen Sila Nanotechnologie som Mercedes deläger. Företaget investerar miljarder i en ny batterifabrik i Washington som ska öppnas om två år. Även BMW samarbetar med Sila. Företaget är grundat av en tidigare Tesla-ingenjör och satsar sex miljarder på att lansera en ny batteriteknik.
– Att leverera en så hög energitäthet är en sann gamechanger och gör att vi kan tänka i helt nya riktningar när vi utvecklar framtida elbilar, säger Mercedes teknikchef Markus Schäfer.
Första modellen ut blir den klassiska Geländewagen, G-klass, som ska lanseras i en elektrisk version 2025. Den klossiga designen från 1970-talet slukar energi och där passar ett lättare batteri med högre effekt extra bra. Bilen har blivit kändisarnas favorit och körs bland annat av Sylvester Stallone, Kim Kardashian och Megan Fox.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter