Mercedes-AMG:s första elbil: 1360 hk, laddas på 5 min

Nya elbilen Mercedes-AMG GT XX är fortfarande ett koncept. Men det mesta av tekniken är här för att stanna. Tre små axialfluxmotorer ger dig en megawatt effekt att leka med.

Den fanns en tid när de tyska elbilarna hade skrattretande få hästkrafter jämfört med Tesla och Lucid. Men den tiden är nu förbi. Mercedes drar av täcket av den första elektriska AMG-sportbilen. Det är en extrem fyradörrars coupé som får 1360 hästkrafter från tre elmotorer. Toppfarten kan utmana bensinsportbilar: 350 km/h. 

Designen förvånar. Bakifrån ser det inte alls ut som en Mercedes. Snarare en blandning av Porsche Taycan och Polestar 4. GT XX har ingen bakruta. Fronten och färgsättningen är mer inspirerat av C111-konceptet från 70-talet. Från sidan andas det inte heller Mercedes, snarare Porsche. Men det är ett fall framåt jämfört med Mercedes tidigare elbilar. 

Kraften på 1360 hästkrafter, av en händelse exakt 1 Megawatt, kommer från tre axialfluxmotorer. De är lättare och mer kompakta än vanliga radialfluxmotorer. Pricken över i är laddningen. AMG GT XX kan ladda med 850 kW. Det gör att du laddar in 40 mil på 5 minuter. Om det skulle finnas en så snabb laddare. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt